Den interne gjennomgangen i Innovasjon Norge har avdekket fem hindre. Se oversikten her!
Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth har brukte første halvår i jobben på flere hunder speeddater, en kundeundersøkelse og en rekke andre møteplasser. Nå har hun konkludert med hvor skoen trykker for å oppnå et mer effektivt og nyttig Innovasjon Norge.
– Istedenfor å kun basere oss på en intern gjennomgang, gikk vi bredt ut til våre kunder og samarbeidspartnere for å få vite hvordan vi stjeler deres tid, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
– Regjeringen ønsker en enklere hverdag for folk flest og for næringslivet. Det er flott at Innovasjon Norge er i gang med å fange egne tidstyver. Dette vil utgjøre en forskjell for norsk næringsliv, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.
Krohn Traaseth oppsummerer tilbakemeldingene på følgende måter:
Gi deres ansatte større handlingsrom
– Den tydeligste tilbakemeldingen er at vi oppfattes for byråkratiske. Vi bruker for mye tid på vurdering sammenlignet med aktører det er relevant å sammenligne seg med, som for eksempel banker, sier Krohn Traaseth.
En klar anbefaling kom tydelig frem: Gi deres ansatte større handlingsrom til å gi raske avklaringer.
Digitalisering må til
Nettsider, søknadsløsninger og tilgjengelighet er temaer mange mener noe om.
– Kritikk på utdaterte løsninger og tilgjengelighet kun fra 09.00-16.00 tar vi nå tak i. Det må bli lettere å finne frem hos oss, både til folk, informasjon og konkrete tjenester, forteller Krohn Traaseth.
Del mer
Dere må dele kompetansen dere sitter på, sier gründerne. Gründertelefonen ble lansert i fjor, og har så langt vært en suksess.
– Bloggen Gründerpulsen er et annet initiativ, for og av gründere, hvor vi legger til rette for at gründere kan dele, lære av hverandre, knytte kontakter og gi oss løpende tilbakemeldinger, sier Krohn Traaseth, og vektlegger at dette bare er begynnelsen på en økt kommunikasjons- og delingskultur med målgruppen gründere.
Det gjemte gullet
Eksporthåndboken er nærmest regnet som en bibel for bedrifter med øyne mot nye markeder og har til nå vært en betalingsløsning. Fra januar i år er håndboken åpen for fri bruk.
– Dere har utrolig mange flinke folk rundt om i landet og ute. Folk som virkelig har peiling og som har verdifulle kontakter ute som vi ikke har sjans til å skaffe oss på egen hånd. Men det tok lang tid før jeg fant ut av det, forteller en kunde.
– Med kontorer i hele landet og over 35 land har vi stort nettverk og bred kompetanse, dette må vi tilgjengeliggjøre bedre for våre kunder. Det er vårt ansvar å gjøre gullet, vår kompetanse synlig, og det vil vi jobbe mye med fremover, sier Krohn Traaseth.
Nye koster
– Mye av kritikken som kom får vi ikke gjort noe med uten at vi endrer oss strukturelt. Vi må gjøre det mulig internt å stokke beina våre, samarbeide mer på tvers, synliggjøre programmer og kompetanse på en ny måte for å gjøre våre rådgivere mer effektive og relevante. For oss betyr det å endre vår organisasjonsstruktur slik at dette blir mulig, forteller Krohn Traaseth.
Innovasjon Norge presenterte 19. desember en ny, overordnet organisasjonsstruktur samt ny profilsammensetning av selskapets øverste ledergruppe. Roller som digitalisering, HR, kultur og kompetanse og ikke minst kundedivisjonene får plass ved det nye lederbordet. Neste skritt er å omorganisere hele selskapet i ny organisering og revidere selskapets strategi og handlingsplaner.
– Jan Tore Sanner’s tidstyvprosjekt er helt essensielt for selskaper som oss. Skal vi operativt få til forenkling og fornying, må det starte med rake pucker fra kundene. Vi legger nå en handlingsplan for å følge opp anbefalinger på kort og lang sikt, avslutter Krohn Traaseth.
Hva synes du? Er det noe Innovasjon Norge har glemt?
Kilde: Innovasjon Norge