I år er det fem selskaper som kjemper om tittelen “Årets Sosial Entreprenør 2016”. Én av de nominerte er DiamondCare Norge, som ansetter unge som sliter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet.
– Vi har hele tiden hatt troen på at vi skaper verdier for enkeltmennesket, selskapet og for samfunnet, og håper å inspirere andre virksomheter til også og tenke trippel bunnlinje, sier Robert Tostrup, gründer av DiamondCare Norge.
Gründeren forteller at de siden oppstarten i 2014 har opplevd økende etterspørsel etter dyktige bilpleiere både i Norge og Sverige. Samtidig mener han at mange unge mangler tilgang til opplæring av mer praktisk karakter. Han understreker viktigheten av at flere selskaper benytter arbeidslivet som opplæringsarena.
– Vi er opptatt av å vise at de unge er attraktiv arbeidskraft uavhengig av utdanning og tidligere valg. DiamondCare Norge-teamet består av unge med interesse for bil og service. Vi gir dem mulighet til å videreutvikle sine mer eller mindre ubrukte ressurser. Dette gjør vi gjennom å lære opp unge i bilpleie, salg og markedsføring i egen virksomhet. Men, i tillegg sørger vi for å handle tjenester av selskaper som benytter unge ressurser i andre bransjer, som for eksempel rekruttering og profilering, forteller Tostrup.
Juryen begrunner nominasjonen med at “potensialet for ytterligere sosial verdiskaping er stort, med smitteeffekt til virksomhetens kontakt med forhandlere i hele landet. Ungdom får en naturlig inngang til arbeidslivet, på et område de selv er opptatt av og motivert for.»
Les også: Skaper arbeid for unge med bilinteresse
Selskapet har i 2016 blitt fulgt opp av senterets Advisorteam og prosessen har blant annet ført til prekubatoravtalen med Driv Inkubator. Driv samarbeider med Innovasjon Norge, etablerersentre, næringshager, akademia og andre innovasjonsmiljøer – for å gi utvalgte idéer best mulig vekstgrunnlag.
– Gjennom Driv får vi tilgang til et større nettverk, engasjerte og kompetente rådgiverne og forretningsmessig oppfølging til en veldig rimelig penge, sier Tostrup.
Les også: Skoleoppgave skal sysselsette eks-rusavhengige
Kjemper om 500 000 kroner
Prisen Årets Sosiale Entreprenør blir delt ut av Ferd Sosiale Entreprenører på SosEnt-konferansen 26. oktober, der hele fem bedrifter kjemper om hovedprisen på en halv million kroner.
I utvelgelsen legger juryen vekt på innovasjon, «dobbel bunnlinje» og vekstpotensial. I tillegg til DimondCare, scorer disse fire selskapene best på juryens tre kriterier:
- MindFit AS – som har utviklet en selvhjelpsapp.
- Medarbeiderne AS – som jobber med å skape ordinært lønnet arbeid for mennesker med rusbakgrunn.
- International Sandwich Brothers AS – som gir tilbud om jobb til asylanter som har mindre gode språkkunnskaper, men som er motivert til å jobbe
- Generasjonsmøtet M – som tilbyr besøkstjenester til sykehjem og eldre privatpersoner, og som ansetter ungdommer mellom 14 og 19 år som besøksvenner.