På topp finner man Norges Gruppen ASA, Nortura AS og Steen & Strøm AS.
Stadig flere nordmenn ønsker enerett til varemerkene sine. Antallet søknader til Patentstyret økte med 8 % i 2018, og endte på nær 4 800 i fjor.
De siste fem årene har tallet på varemerkesøknader fra norsk næringsliv dermed økt med hele 35 %. Søknader innenfor bransjer som IKT, kultur og underholdning øker mest.
– Dette er svært sterke tall. De viser at stadig flere nordmenn forstår hvilken betydning varemerker har for bedriftens forretningsutvikling og konkurransekraft, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret i en pressemelding.
Boldvik peker på at stadig flere virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med utenlandske aktører og etablerte varemerker allerede ved oppstart. Oppmerksomheten om varemerker øker i samfunnet generelt, og varemerkekonflikter blir jevnlig omtalt i media.
Antallet søknader om varemerke fra både utenlandske og norske søkere var samlet på ca. 17 280 søknader i fjor, noe som er på nivå med 2017.
Disse har sendt inn flest varemerkesøknader til Patentstyret i 2018:
NorgesGruppen ASA | 40 |
Nortura SA | 24 |
STEEN & STRØM AS | 18 |
HØYSKOLEN KRISTIANIA – ERNST G MORTENSENS STIFTELSE | 17 |
Elements Production AS | 17 |
Autostore Technology AS | 16 |
Tine SA | 11 |
Norsk Rikskringkasting AS | 11 |
Akvariet i Bergen Stiftelsen | 11 |
UNIVERSAL BRANDS AS | 10 |
SCHIBSTED NORGE SMB AS | 10 |
Orkla Foods Norge AS | 10 |