Kun 4 prosent av de digitale tjenestene er i dag reelt sett europeiske. Nå skal det bli bedre, lover EU.
EU har siden opprettelsen jobbet aktivt for å skape et felles marked blant medlemslandene. Men på det digitale området må EUs felles marked kunne betegnes som en fiasko.
• Kun 4 prosent av de digitale tjenestene retter seg mot brukere på tvers av de europeiske grensene.
I stedet er det nasjonale og amerikanske løsninger som råder grunnen (PDF):
• 42 prosent av tjenestene er nasjonale
• 54 prosent av tjenestene er amerikanske.
Og tallene blir ikke bedre når en ser på andre datapunkter:
• Kun 15 prosent handler via nett i et annet EU-land.
• Kun 7 prosent av små og mellomstore bedrifter (SMB) selger på tvers av landegrenser.
En av årsakene til de lave tallene er kostnader. Ønsker du å selge i tilby tjenestene dine i flere land må du regne med 9.000 euro i økte kostnader, beregner EU. Samtidig oppgir 62 prosent av bedriftene at for høye leveringskostnader skaper barrierer. Tilpasning til de ulike landenes momsregler koster også 5.000 euro årlig per land.
16 nye forslag
Dette skal EU nå fikse opp i gjennom en pakke bestående av 16 forslag fordelt på tre pilarer:
• Pilar 1: Bedre adgang til digitale varer og tjenester
Innebærer harmonisering av EU-regler for kontrakter og forbrukerbeskyttelse. Sørge for mer effektiv og billigere pakkeleveranser, få slutt på ubegrunnet geoblokkering og et mer moderne opphavsrettsregelverk. Og til slutt redusere den administrative byrden knyttet til moms-regelverk.
• Pilar II: Skape rettferdige regler for digitale nettverk og innovative tjenester
Innebærer å gjennomgå og forbedre regelverkene for telecom, medier, analysere rollen til nettbaserte plattformer og å bedre håndteringen av personlige data og cybersikkerhet.
• Pilar III: Maksimere vekstpotensialet
Innebærer å fremme fri flyt av data innad i EU og å lansere et “european cloud”- initiativ for felles sertifisering av skytjenester og å gjøre det enklere å bytte mellom ulike skytjenester. Samtidig definere standarder og interoperabilitet på kritiske områder som e-helse, transport og energi. Området omfatter også å bidra til kompetanseløft og nye digitale offentlige løsninger.
Frykter lukket Europa
Konsekvensen er at 52 prosent av handler som forsøkes gjennomført på tvers av grensene, blokkeres på grunn av geografi. På samme måte hindrer utdaterte opphavrettsregler europeere fra å få tilgang til innhold fra sin egen nasjon når de besøker andre EU-land.
Abelia-sjef Håkon Haugli mener strategien i for stor grad vektlegger forbrukerne, noe som kan gå på bekostning av muligheten til vekst. Altså må bedriftene få rammevilkår som fremmer europeiske investeringer.
IKT-Norges sjeføkonom Roger Schjerva ser det imidlertid med – i hvert fall delvis – motsatte øyne:
–Tendensen til å ville bygge en digital Festung Europa er ikke bra. Krav og begrensinger i hvordan informasjon kan brukes og spesielle krav om åpenhet i forretningsmodell kan skremme de amerikanske selskapene ut. Men det er i konkurranse og samarbeid med de amerikanske selskapene at europeisk IT-industri kan vokse i et marked som blir større for alle hvert år, sier Schjerva.
EU anslår selv at tiltakene i pakken kan skape 415 milliarder dollar i økt vekst, hundretusener av nye jobber og et levende kunnskapssamfunn.
Les mer om den nye pakken her
Les EUs faktaark om pakken her