Den norske medie- og telesektoren ser tydeligere enn noen gang dødskreftene i hvitøyet. Kun den som kaster seg inn i den ville dansen og holder balansen vil overleve, kommenterer redaktør Ole-Harald Nafstad

Under Telenors Digital Winners-konferanse denne uken var mottoet “No guts, no glory”. Konferansen  som favner det meste av den norske – og deler av den  nordiske – medie- og telekombransjen, kunne kanskje like gjerne ha lånt Per Fugellis boktittel “Døden, skal vi danse?”. Boken ble skrevet da Fugelli lå dødssyk og ventet på å dø av kreft.

Tele- og mediebransjens kreftsvulst er i første rekke de internasjonale nettgigantene Google og Facebook. De to – og en rekke andre mindre selskaper – kaster om på det meste vi kjenner fra før.

De to vokser som i enormt tempo og trenger seg sammen med Apple stadig lenger inn på medie- og teleaktørenes enemerker.

 

Google som mobiloperatør?

For å møte utfordringene har Telenor de siste årene valgt å invitere sine “verste fiender” til å delta på sin egen konferanse.

– Jeg ville vært litt mer crazy. Telenor er ikke lenger kun et teleselskap. Det er så mye du kan gjøre med 100 millioner kunder, sier Mo Gawdat – rettet mot Telenor under årets konferanse.

Gawdat er direktør i Googles futuristiske laboratorium, Google X som eksperimenterer med selvkjørende biler og flyvende mobilnett. Og en rekke andre superhemmelige prosjekter omverdenen ennå ikke har hørt om.

Det betyr ikke at prosjektene ligger langt inn i fremtiden. Gawdat forteller at Google sikter mot et fullt mobilnett allerede i 2016. Ukentlig skyter selskapet opp 10 nye ballonger.

Og hvordan reagerer Telenor?

Telenor Digital-sjef Rolv-Erik Spilling omfavner prosjektet, og vil samarbeide. Spilling erkjenner at Googles nettsatsing kan gi fullverdig mobildekning både til fjells og til havs, områder der Telenor per i dag ikke har noen dekning.

 

Bastioner for fall

Men for hvert år som går vil de gamle bastionene for kontroll ryke en etter en. Inntil for få år siden hadde teleoperatørene god kontroll på brukeropplevelsen på telefonene – i tett samspill med telefonprodusentene. Så kom uregjerlige Apple på banen, og endret spillereglene.

Sist uke lanserte Apple programvare-baserte sim-kort, telefonenes kontrollsenter, i sin siste Ipad-versjon. En hel verden venter nå kun på at det vil bli en del av kommende telefoner både fra Apple og andre leverandører.

“Programvare spiser alt”, er et uttrykk som ofte brukes. Det gjelder i hele IT- og telebransjens verdikjede. Og mange har ventet på Apple skulle gjøre dette i lang tid.

En annen bastion er kontrollen over frekvensene – naturressursen som operatørene bruker for å sende mobilsignaler gjennom lufta. Men den naturressurs leier de på åremål fra staten.

Altså er kontrollen tidsbegrenset.

– Hvis Google skal inn i mobilmarkedet, går de i krig med operatørene. Da skal de ha en veldig god plan, svarer Spilling til 3in.no.

At utviklingen gir mulighet for helt andre grensedragninger mellom teknologileverandører, entreprenører, mobiloperatører og bredsbåndsoperatører er det likevel ingen tvil om.

Spørsmålet er bare hvem som tør å utfordre dagens status quo først.

 

Tid for nye partnerskap?

Per i dag er det Google og Facebook som sitter med det næreste forholdet til kundene. Deres identitetsløsninger følger oss rundt over hele nettet, og sporer oss uansett hvor vi går.

Verken norske medier eller teleaktører har lyktes med å flytte sin dominans i den fysiske verden over til sterke og lønnsomme posisjoner i den digitale sfæren.

Da Telenor ifjor inngikk partnerskap med Schibsted om felles rubrikksatsing i Asia og Latin-Amerika, handlet det om selskapets erkjennelse av at gårsdagens distribusjonsstrategi ikke vil fungere i den digitale verden. Vurderingen var at summen av en medie- og en teleposisjon kan bli til gull.

Den vurderingen kan også overføres til Norge. Der mobiloperatørene sliter med å opparbeide stor nok lojalitet hos kundene, sliter medieaktørene med å få nok kunnskap om kundene. Et samarbeid mellom tele- og medieaktørene vil gi begge bransjer langt bedre muligheter til å lykkes.

På det området representerer Digital Winners-konferansen en unik mulighet for medier og teleaktører til å finne sammen – for å skape gode norske løsninger.

Men det skjer neppe før de to bransjene har danset lenge og hardt nok med døden, til å innse at de gamle strukturene må skrotes. 

Eller; danse med døden, for å vinne livets rett. Per Fugelli overlevde som kjent sin dans med døden. I denne omgang. 

Innen det skjer – er det muligens en lykke for begge parter – at verken Google eller Facebook vil se seg tjent med å gå for langt inn i de lokale markedene.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here