Hva er forskjellen på ”Samsung-” og ”Apple-folk”?
Samsung og Apple er utvilsomt de to største navnene i mobilindustrien, og det finnes utallige analyser og tester av selskapenes produkter. Knivingen om hva som teknisk sett er best av Samsung og Apple kommer an på en rekke faktorer, blant dem øyet som ser.
Enkelte analysebyråer og medier har nå tatt Apple vs. Samsung-kampen et steg lenger, og forsøkt å kartlegge hva som er forskjellen på brukerne av smarttelefoner fra de to leverandørene.
En studie gjennomført av Consumer Intelligence Research Partners viser at eierne av iPhone tjener mer, samt har en tendens til å være både yngre og høyere utdannet enn Samsung-brukere. Studien ble publisert av det amerikanske magasinet Fortune i august.
Analysen viser at andelen iPhone-brukere med høyere utdanning (bachelor-, master- eller doktorgrad) er større enn hos Android-brukere.
Studien viser også at iPhone-brukere gjennomsnittlig er yngre og tjener mer enn Android-brukere.
High- og low-end produkter
At iPhone brukere gjennomsnittlig har høyere inntekt enn Android-brukere har sannsynligvis en naturlig sammenheng med de respektive produktenes status som henholdsvis ”high-end” og ”low-end” produkter.
Mer enn 80 prosent av Apples produkter klassifiseres som ”high end”, samtidig som hele 60 prosent av Anroid telefoner er ansett som ”low end” fordi prisen er lavere enn 200 dollar. For øyeblikket har Apple ingen produkter ansett som ”low end” på markedet.
Svært få bytter fra iPhone til Android
Ifølge en undersøkelse fra det amerikanske selskapet Comscore, som har spesialisert seg på måling av folks digitale atferd, kan det også virke som om lojaliteten til brukere av Apple produkter er svært sterk. Comscore-dataene viser nemlig at mens 20 prosent av iPhone-eiere har hoppet over fra Android, er tallet den andre veien bare 7 prosent.
Ifølge International Data Corporation (IDC) har Androids mobile operativsystem hele 78 prosent av alle brukere globalt. Apples iOS har bare 18 prosent. IDC spår at Androidbrukere kommer til å øke til 80 prosent i løpet av 2014, og at antallet iOS brukere vil minke til 14,8 prosent.
Kilder: Business Insider, CNN, Statista