Blant merkene finner vi tech-selskaper som Apple, Google og Amazon.
Med en merkeverdi estimert til 214 milliarder dollar, suser Apple inn på en førsteplass tett etterfult av Amazon, Google og Microsoft i den årlige kåringen over de 100 mest verdifulle merkene, utført av selskapet Interbrand.
Facebook har på sin side klatrer ned én plass fra i fjor og ender dermed på en niende plass.
Apple og Google har kapret første og andre plassen syv år på rad, mens Amazon ble i kåringen kåret til til det selskapet med raskest vekst.
” Amazon er det merket i verden som vokser raskest på grunn av selskapets driv etter å bli det mest kundeorienterte selskapet på jorda. De har innovert nesten en hver sektor”, står det i rapporten.
Videoplattformen Netflix endte på en 66. plass, men til gjengeld kåret til det nest raskeste vekstmerket i år, etter å kommet med på listen for aller første gang i fjor.
Nesten halvparten av merkene på topp 100-lista opererer enten innenfor teknologi, den automobile industrien, finans, luksusvarer eller raske forbruksvarer.
Kundene i sentrum
En nykommer på lista var det svenske selskapet Spotify, som ble listet på børs for aller første gang i år. Selskapet kom på 92. plass.
Tilbake på listen i år var luksusmerket Chanel, som kom på en 23. plass og Nintendo som seilte inn på en 99. plass.
Ifølge sjef for Interbrand, Charles Trevail, er det merkene som best klarer å respondere på kundenes forventninger etterhvert som de endrer seg, som er de mest suksessfulle; ” Vi lever i dag i en verden der kundene har mer makt enn noen gang. Merker som Amazon, Spotify og Netflix leder ann i veien med å forbedre livene våre på et svært personlig plan.”
Merker som kom med på topp 100 listen i fjor, men ikke i år, inkluderer Tesla, Thomson Reuters, Moët & Chandon og Smirnoff.
Dette er topp 10 listen:
1. Apple ($214 mrd.)
2. Google ($155 mrd.)
3. Amazon ($101 mrd.)
4. Microsoft ($93 mrd.)
5. Coca-Cola ($66 mrd.)
6. Samsung ($60 mrd.)
7. Toyota ($53 mrd.)
8. Mercedes-Benz ($49 mrd.)
9. Facebook ($45 mrd.)
10. McDonald’s ($43 mrd.)