Som investor, serie-gründer og co-founder av en av Norges største oppstartshuber, vet Rolf Assev akkurat hva han skal se etter når han skal investere tid og penger i nye gründerbedrifter. I denne ukens profil-intervju deler han sine beste tips med leserne våre.
Navn og alder: Rolf Assev (53 år)
Favorittduppeditt: iPad
Dine tre favorittapper: Spond – for å koordinere gruppeavtaler, Outtt – for å planlegge turer i fjellet og DragonBox for å friske opp mattekunnskapene.
Beskriv deg selv med tre ord: Positiv, Engasjert, Utålmodig
Hvordan kobler du av om sommeren? På hytta ved sjøen med familie og venner og da gjerne med masse vannaktiviteter.
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?
Jeg stortrives med å jobbe med engasjerte og motiverte mennesker som brenner for noe. På StartupLab er dette noe som preger hverdagen. Her er det 65 startups som alle ønsker å forandre verden på en eller annen måte. StartupLab oser energi – og det gir meg energi!
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Jeg stortrives med endringer og har alltid jobbet i selskaper som har endring som en del av hverdagen. Jeg er flink til å se muligheter – og prøver så godt jeg kan å ikke henge meg opp i utfordringene.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
De unge, sultne gründerne som sitter på StartupLab. Det hjelper ikke å gå rundt med hettegenser og tro jeg er ung, jeg må jobbe tett med disse unge som tenker nytt.
Hvordan ser StartupLab ut i 2020?
StartupLab er fortsatt ”olympiatoppen for startups” – der hvor alle de beste startups i Norge er innom før de skal ut i verden å hanke gullmedaljer. StartupLab-modellen er kopiert over hele verden etter at noen av de største startup-suksessene kommer fra StartupLab.
Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?
For oss finnes det ingen utfordrere, bare samarbeidspartnere. Det er så mange startups i Norge i dag. I StartupLab må vi si nei til 9 av 10 som banker på døren og vil bli medlemmer, noe som betyr at det er et stort behov for erfarne gründere som hjelper unge gründere.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i StartupLab?
StartupLab er tuftet på innovasjon. Det er i blodet. Dersom selskapene ikke er 100 % fokusert på innovasjon (både teknisk og kommersiell), så vil de ikke bli akseptert på StartupLab. På en skala fra 1 – 10 så vil jeg si 11.
Hvordan tror du StartupLabs kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?
Det er helt klart at en helside artikkel i Aftenposten ikke lenger er det saliggjørende for en startup – rett og slett fordi mange av våre startups har kunder som ikke leser Aftenposten. StartupLab har allerede i dag en veldig digital kommunikasjonsstrategi med sterkt fokus på sosiale medier.
Som erfaren investor, kan du nevne tre ting du ser etter når du skal investere i et oppstartsselskap?
Hva er den største feilen en startup gjør etter din mening?
Å ha for stor fokus på å hente inn penger. Fokuset må ligge på å lage et produkt som kunder betaler for. Investorpenger kan være viktig – men det er kunstig åndedrett. Med betalende kunder slipper man kanskje å hente penger.
Hvilke trender ser du blant unge entreprenører? Vil du si det er stor forskjell på den yngre og eldre generasjonen når det kommer til type bedrift og forretningsmodell?
Nei det er det ikke. Vi har det siste året fått inn en rekke eldre og erfarne personer fra 45 til 60 år som har valgt å bli gründere. De er ganske så like som de unge – og de er minst like sultne. De eldres erfaring gjør at de kan bevege seg raskere, mens de yngres manglende redsel for å mislykkes, gjør at de yngre ofte løper raskere.
I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?
– Blockchain kommer til å endre mye, rett og slett fordi betalingsløsninger blir mye rimeligere og raskere, samtidig som den åpner opp for mikrotransaksjoner for den minste vare og tjeneste.
– Delingsøkonomien vil være av stor verdi for miljøvern. Folk ønsker ikke lenger å eie – de ønsker heller å ha enkel tilgang til varer og tjenester.
– Internett of Things og bruken av Big Data vil gjøre livet langt lettere for mange og vil være den største muligheten for å oppnå bedre effektivitet. Bare tenk på hvilke muligheter som ligger i bruken av Internet of Things når det kommer til eldrebølgen vi nå står overfor.
Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?
Norge er en meget god posisjon. Vi har løftet sammen før. Tenk bare på hvordan vi klarte å løfte Norge til en oljenasjon. Så lenge vi klarer å fokusere, så vil vi kunne bli verdensledende innen flere andre industrier. Arbeidskraft i Norge er veldig stabil og de ansatte er lojale – og kanskje det viktigste – norske arbeidere tenker selv!
Klarer ikke helt å finne der det står hva vi IKKE må gjøre? Men ellers bra artikkel og gode tips.
Hei Anne! Takk for kommentar – Svaret står i spørsmålet: “Hva er den største feilen en startup kan gjøre etter din mening?”:-)