Norske gründere må feile, før de kan lykkes. Men i stedet møtes de av trusler og drittpakker, opplever Bipper-gründer Silje Vallestad.
Bipper ble ifjor høst erklært som en flopp i Finansavisen. I et blogginnlegg på Nettavisen skriver Bipper-gründer Silje Vallestad om opplevelsen og støtten hun fikk fra kjente og erfarne gründere.
– Lykken midt i dette ble Silicon Valley kulturen og et internasjonalt nettverk som tenker på en helt annen måte. Forutsetningen for innovasjon er å feile. Og hva er egentlig å feile? Man kan feile økonomisk men fortsatt være en global ener produktmessig. Man kan tjene bra med kapital, men på produkter verden ikke trenger eller som i verste fall er skadelige, skriver Vallestad.
Kontrasten er slående til opplevelsen Vallestad hadde med et norsk styremedlem:
“Silje – hvis du ikke får skuta på rett kjøl og lander selskapet på en god måte har du ingen fremtid i norsk næringsliv. Du er død som gründer.”
I det internasjonale nettverket var holdnignen stikk motsatt:
– Jeg er forsiktig med å investere i entreprenører som ikke har feilet et par ganger. Jeg vil ikke anbefale dem til noen av mine investorer heller, skrev den asiatiske investoren Jennifer Zhu Scott i en privat melding.
Og gode samtaler mellom suksessfulle gründere handler oftere om feilene enn om suksessene, ifølge Vallestad.
– Gründerne jeg snakket med var alle langt mer opptatt av å fortelle om hvordan de feilet enn om suksessen, og samtlige følte at de gjennom media hadde blitt profilert som overnight succsesses mens de virkelige historiene handlet om å gå på trynet igjen og igjen før suksessen og millionene/milliardene var et faktum, skriver Vallestad.
Hun har nå gått i gang med å samle disse historiene i boken: The Zinfandel Sessions: The long road to an overnight success.