På onsdag arrangerer Innovasjon Norge og Norsk design- og arkitektursenter temaseminaret Skitt fiske! Design som redskap for konkurransedyktig fiskerinæring under fiskerimessen Nor-Fishing i Trondheim.
Fiskerinæringen er den viktigste eksportnæringen i Norge etter olje og gass. Norge rår over et av de mest produktive havområdene i verden, og den norske fiskeflåten er blant de mest moderne og effektive.
I dag er fiskerinæringen mer effektiv enn for bare noen tiår siden, med bedre fangstredskaper og teknologiske hjelpemidler. Fokus på miljø og bærekraft er også viktig.
Forutsetningene er gode, men næringen er konkurranseutsatt og næringsrettet design er et av virkemidlene for økt innovasjon og verdiskaping i fremtiden.
Vil synliggjøre gode design- og innovasjonsprosesser
På talelisten står blant annet Anders Hansen, bedriftsrådgiver i Norsk design- og arkitektursenter.
– Vår oppgave er å ivareta helheten i regjeringens næringspolitiske designsatsning. Vi har noen hovedaktiviteter: DIP (Designdrevet InnovasjonsProgram) hvor vi gir støtte til pilotprosjekter eller konseptprosjekter med mål om å utvikle for eksempel nye produkter eller tjenester. Vi har også en rådgiveravdeling hvor vi jobber med å fremme bruken av design i næringslivet og det offentlige, sier Hansen.
– I tillegg har vi et årlig arrangement, Merket For God Design, hvor god design premieres og fremheves nettopp som et ledd i vår aktivitet.
Hvordan kan design være en driver for innovasjon og forretningsutvikling?
– Design er grunnleggende en metode som tar utgangspunkt i brukeren og brukerens behov, ønsker og aspirasjoner og det er bra metode for å skape velykkede produkter og tjenester.