– Jeg håper virkelig at jeg lykkes i Norge. Jeg har jo satt i gang dette prosjektet og gitt kvinnene i hjemlandet mitt håp. De er helt avhengig av at jeg klarer å levere, sier gründer av leskedrikken Ging, Antoinette Botti.

I følge Verdensbanken, produserer kvinner i Afrika rundt 90% av Afrikas mat, men de eier mindre enn 2%. Det ønsket Botti, gründeren av drikken Ging å gjøre noe med. Gjennom selskapet sitt har hun startet Zomadré- prosjektet, som har satt sammen en gruppe kvinner i Elfenbenskysten for å produsere ingefær, hovedingrediensen i Ging.

– Til tross for lite skolegang, bidrar kvinner sterkt til familiens økonomi. Ønsker man å skape lokale arbeidsplasser, er det først og fremst kvinner man bør satse på. Deres vekst gir blant annet tilgang til skole for barn, som igjen bidrar til utvikling av det globale samfunnet. Selskapet mitt Ging AS kjøper ingefær fra disse kvinnene og skaper med det bærekraftige, lokale arbeidsplasser, forklarer Botti.

Foto @ Ging.no
Foto @ Ging.no

Botti kommer selv fra samme landsby på Elfenbenkysten som kvinnene hun kjøper råvaren fra. På 80-tallet flyttet hun til Norge med sin daværende mann, der hun begynte å jobbe for Røde Kors og Frivillighet Norge med integrering og innovasjon.Hver gang hun var hjemme i Elfenbenkysten på besøk, så hun de samme kvinnene, entreprenørene, som satt bak boden sin og solgte frukt eller klær de hadde sydd selv på det lokale markedet.

– De var motiverte og drømte om å ekspandere og utvikle bedriften sin. Men de hadde liten tilgang på finansiell støtte, da mange kvinner mister rettigheten til å søke lån når de gifter seg. Dette var kvinner jeg følte et sterkt behov for å hjelpe, forklarer Botti.

En vinn-vinn situasjon

I 2011 lagde Botti sin første Ging på kjøkkenbenken i Oslo. Ging eller Gnamakoudji (uttales Njamakoji ) er i utgangspunktet en tradisjonell ingefærdrikk fra Elfenbenskysten kjent for sin helsebringende effekt.

Bottis variant av den afrikanske drikken er inspirert av oppskriften til bestemoren hennes. Bestemoren var opptatt av naturmedisin og brukte ofte ingefær for å holde familien frisk. Drikken består blant annet av ingefær, lime og peppemynteekstrakt, og er ment å være et sunnere alternativ til for eksempel brus.

af0061_c9e6fe739af04eedb6a6dac268c98260-1
Foto @ Ging.no

I starten tok Botti med seg flasker av Ging til ulike caféer i nærområdet for å høre om de var interessert i å selge produktet hennes. I dag produseres drikken hos en norsk drikkevareprodusenter på Sørlandet og distribueres gjennom NorgesGruppen. Drikken blir blant annet solgt hos utvalgte kjeder som Meny og Deli Deluca.

– Med Ging bygger jeg broer mellom to kulturer. Fordi selve produksjonen foregår i Norge, støtter jeg oppom norske arbeidsplasser, samtidig som produksjonen av råvarer skaper arbeidsplasser nede i Elfenbenskysten. Dette er en vinn-vinn situasjon.

14877114_10157664875630385_1325486569_n
Botti som selger Ging under årets FBI-konferanse hvor hun også var foredragsholder.

– Arbeid er veien ut av fattigdom

I fjor mottok Antoinette Botti rollemodell-prisen for sin evne til å vise lederskap og ta en ledende posisjon i norsk næringsliv. Prisen ble delt ut av Kronprins Haakon, med stiftelsen Leadership Foundation som initiativtaker til prisen.

– Når man investere i kvinner, investere man ikke bare i en person, men i hele familien og lokalsamfunnet. Mine råvare-produsenter er entreprenører som skaper arbeid, og arbeid betyr veien ut av fattigdom.

– Jeg håper virkelig at jeg lykkes. Jeg har jo satt i gang dette prosjektet og gitt disse kvinnene håp. De er helt avhengig av at jeg klarer å levere.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here