– Når privatbilene står ubrukte i snitt 23 timer i døgnet, ser vi et stort potensial for leie og utleie av biler mellom privatpersoner, sier Chris Moen, daglig leder i gründerbedriften Nabobil.no.
– Vi kaller oss gjerne ”Airbnb for biler”, og tenker at det fort kan være større potensial i å leie ut biler enn boliger.

Praktisk og enkelt i bruk
Bilene kan leies eller leies ut for minimum tre timer, og bileierne bestemmer prisen og maks kilometerbruk selv. Nabobil.no vil gi veiledende priser som ifølge dem selv ligger under vanlige leiepriser.

Gründerne mener systemet vil være vinn-vinn for alle parter; privatpersoner kan tjene penger på bilen sin som ellers ville stått parkert, man trenger ikke kjøpe egen bil hvis man kan leie enkelt i nærheten, det vil mest sannsynlig være billigere enn leiefirmaer og man kan spare miljøet.

nabobil.web

Tillit og deling
Noen vil kanskje stille spørsmål ved hvordan man sikrer seg mot å få igjen en vraket bil, men til det svarer Chris at de har fått på plass en avtale med forsikringsselskapet If, som dekker forsikring på bilen opptil én million kroner, og alle som vil leie bil må i tillegg registrere seg med bevis for gyldig førerkort hos Nabobil.no.

Systemet bygger på gjensidig tillit – som i andre områder av delingsøkonomien.

De som ønsker å leie må betale inn et depositum på kr 1000,- og det forventes etterfylling av bensin tilsvarende nivået da bilen ble hentet – og tilleggskostnader som bomring blir trukket i etterkant.

Vil endre forbruksvanene
Gründerne viser til en studie fra University og Berkeley som har presentert følgende regnestykke: én «delingsbil» erstatter 9–13 vanlige biler.

– Vi vil prøve å endre forbruksvanene til nordmenn. Det ligger også mer potensial i å leie ut privatbiler enn bolig. Boligen kan man bare leie ut når man ikke er der – bilen kan man leie ut mens man jobber eller er hjemme, sier Chris.

Stort potensiale
– Det er 2,5 millioner biler i Norge. Hvis én prosent av disse blir leid ut to ganger i måneden for 600 kroner, så vil vi oppnå en omsetning på over 360 millioner kroner i året. Slår dette an i Norden, så vil vi se på muligheter for å ekspandere til Europa, sier en optimistisk Moen.

 

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here