(Bilde av: Marc Wathieu)
I etterkant av forrige ukes NHO konferanse har serieentreprenør og DN blogger Bente Sollid Storehaug – i et godt skrevet innlegg – konkludert med at norske ledere som ikke har inkludert digitalt lederskap vil stå igjen på perrongen, og hun spår mange Kodak-moments i årene som kommer.
Vi vet det jo godt, endring kan gjøre vondt. I et Norge som har vært ruset på oljemilliarder, har mange utsatt blåmandagen, men med en oljepris som nærmer seg 20-tallet, har feststemningen definitivt forlatt de fleste av landets bygninger. Det er ikke lenger mulig å holde fast i gårsdagens måter å arbeide på, her må det tenke nytt – noe som er gode nyheter for oss som heier på gründere, endringsagenter og innovasjonsforkjempere.
Her fortjener nylig avdøde David Bowie en spesiell hylles, nettopp fordi han evnet å utfordre status quo. Bowie maktet som få andre å fornye seg. Som androgyn oppfinner av nye stilarter innen rocken, var han engelskmannen som leverte verdensslagere gjennom fire tiår. Hver gang publikum og kritikere trodde de hadde funnet en bås å putte han, i fornyet han seg, ofte motstrøms. Ziggy Stardust perioden og sangen om romvesenet Ziggy Stardust fra Mars som plutselig ankommer jorden, handler om å føle seg annerledes, og Bowie var annerledes – ingen tvil om det. Med hyperkommersielle Let’s Dance og Putting out fire with gasolin på 80 tallet, viste han nok en gang at hans karriere handlet mest av alt om fornyelse, kampen for ikke å bli satt i bås – og i det lys er han en endringsagent vel verdt å hylle.
I 2016 må de fagre ordene om økt fokus på gründere og innovasjonsforkjempere i etablerte virksomheter kunne måles i konkrete og håndfaste forbedringer på viktige områder for norsk konkurransekraft.
Innomag lover å ha fokus på dette i tiden fremover – og håper at du som leser dette blir med på debatten i månedene som kommer.