Som barn jobbet Elin Nørve som frivillig i slummen i Soweto i Sør-Afrika, der hun så urettferdighet, vold og fattigdom på nært hold. Dette sådde et frø i den gang 10 år gamle Nørve, som i dag driver lederprogrammet Future Leaders.– Alt jeg gjør, handler om å bidra til å gjøre verden mer bærekraftig. Den beste måten å gjøre det på å utvikle unge, modige ledere som tør å ta tak i globale problemer og utfordringer, mener hun.
(Denne artikkelen ble først publisert i Innovasjonsmagasinet 2016)
– Det var da jeg og familien min besøkte min mors beste venninne som jobbet for Innovasjon Norge i Sør-Afrika, at jeg fikk mulighet til å jobbe som frivillig på en skole i slummen i Soweto i Johannesburg. Hun jobbet nemlig frivillig selv, så hele familien fikk lov til å hjelpe til. Det gjorde stort inntrykk å se og oppleve slike enorme klasseforskjeller som eksisterer der.
Nørve har så lenge hun husker vært mer enn gjennomsnittlig opptatt av rettferdighet, likeverd og bærekraft, men det skulle ta en stund før hun virkelig fant ut hvordan hun kunne gjøre en forskjell. Det betyr ikke at hun ikke var tidlig ute med å prøve seg som gründer, snarere tvert i mot. Allerede som om 17- åring startet hun sin første ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap, og for bare 3 år siden var hun med på å starte GAIA AS, et møtested for kvinner som ønsker å utvikle og utfordre seg selv. Mange vil nok derfor beskrive Nørve som en ekte gründersjel, men det er ikke selve det å være entreprenør som er lidenskapen hennes.
– Jeg kunne nok aldri ha jobbet for noe eller noen, så det å skape sin egen arbeidsplass har alltid vært naturlig for meg. Samtidig er det viktig for meg å presisere at entreprenørskap bare er verktøyet jeg bruker for å gjøre det jeg virkelig brenner for, nemlig å gjøre verden til et bedre sted å være. Klarer vi å utvikle unge ledere med gode verdier, vil disse kunne ha en enorm impact på lang sikt, spår hun.
Men hva er en god leder for deg?
– En god leder er en som vet hvor man skal, noe som jeg mener ofte mangler hos dagens næringslivsledere. Jeg leste en gang en rapport som hevdet at 95 % av ledere er ledere basert på et behov for annerkjennelse. Med det som utgangspunkt, mener jeg det er umulig å kunne være en god leder. En god leder må ha et genuint ønske om ett eller annet; du må vite hva du ønsker å oppnå, og også hvorfor du skal ha retten til å lede andre. For meg som leder for eksempel, er det ikke det å bli husket som er viktig, det som er viktig er at jeg får muligheten til å være med å påvirke og utgjøre en positiv forskjell.
– Jeg mener også at verdisynet til ledere i næringslivet må endres, ikke fordi de ikke bryr seg, for det tror jeg mange av dem gjør. Problemet er at når det kommer til å ta en beslutning, så kommer ofte økonomisk gevinster i første rekke. Det vi må få til, er derfor strukturer der lederne ikke lenger trenger å velge mellom for eksempel økonomisk gevinst eller miljø, mener hun.
Skaper potensiell innovasjonskraft
I perioden som medgründer i Gaia hang Nørve mye på Mesh, der hun møtte sin nåværende arbeidspartner Michael Engström, som jobber med innovasjon i konsulentselskapet INNEOX. På tross av forskjell i både alder og erfaring, fant duoen fort ut at de hadde noe til felles – nemlig at de begge var enige om at en av de mest effektive måtene å skape en mer bærekraftig verden på, er å utvikle unge, modige ledere med de rette verdiene. Der hvor Engström og INNEOX hadde metode og kunnskap på hvordan de skulle gjøre dette, satt Nørve på innsikt om målgruppen. I 2014 piloterte de lederprogrammet Future Leaders Academy med 10 personer, som de utviklet programmet med. Nå er de 60 stykker, og til sommeren blir de hele 200 til.
– Vi fokuserer mye på selvledelse, altså på å gi kursdeltagerne innsikt i hvem de egentlig er, hva de brenner for, og hva de ønsker å jobbe med. Man kan som kjent ikke lede andre hvis man ikke kan lede seg selv. Vi jobber også mye med selvfølelse, fordi selvfølelse sier mye om hvilke mål man setter seg. Har man lav selvfølelse, så setter man seg automatisk lave mål fordi man ikke tror man klarer noe bedre. Da er det ofte vanskelig å se hvilke mulighetene som egentlig ligger der ute. Som resultat oppstår det en innovasjonsprosess, nettopp fordi man, ved å jobbe med selvfølelsen sin, begynner å se muligheter man ikke klarte å se tidligere.
– Når vi i tillegg klarer å samle Norges topptalenter innenfor ulike områder, og gi dem evne til å identifisere ikke bare hva de ønsker å påvirke, men også driven til å gjennomføre det, skapes det mye potensiell innovasjonskraft.
Lederutviklingskurset er gratis for de unge som blir tatt opp, og er et ettårig program som går over åtte helger. For å kunne finansiere programmet har de startet Future Labs. Her jobber de med selskaper som Santander og SOS Barnebyer med innsiktsarbeid og innovasjonsutvikling ved å sette milleniumsgenerasjonen i kontakt med næringslivet.
– De aller fleste selskaper skjønner at de trenger hjelp med å takle endringene som skjer i samfunnet, samt forstå hvordan milleniumsgenerasjonen tenker. Å forstå hvordan man bruker denne innsikten i sitt eget marked, kan være en utfordrende prosess, noe vi da hjelper dem med mot at de sponser programmet vårt, forklarer hun.
At Nørve, som daglig leder i selskapet, har mange baller i luften, er ikke vanskelig å forstå – Men får hun noen gang tid til å slappe av?
– Vel, jeg hadde en ganske ekkel opplevelse for noen år tilbake der jeg havnet på legevakten to ganger på en uke på grunn av stress. Det var en skikkelig oppvekker for meg, så nå har jeg blitt veldig god til å koble av når det trengs. Da går det gjerne i å se på videoer på Youtube. Jeg er nemlig helt obsessed med youtube vloggere, sier hun og ler.
Tenkte globalt fra dag én
Tanken bak Future leaders har vært global fra starten av. Neste år planlegger Nørve og Ekström å sette opp programmet i både Danmark og USA. Her er planen å bruke unge som allerede har gjennomført programmet. Modellen er nemlig bygd opp slik at man det første året går lederprogrammet, det andre året får praktisk ledererfaring ved å være med på å kurse dem som da går år én, før man det tredje året vil få muligheten til å sette opp Future Leaders i et annet land om man ønsker, og ledelsen ser at man har det som skal til.
– Vi kommer snart også til å lansere Future Leaders corporet, som er bygget på samme forretningsmodell som skomerket Toms. Det vil altså fungere slik at når en av våre samarbeidspartnere kjøper et lederutviklingsprogram, så sponser de automatisk et lederutviklingsprogram i et U-land. Dette er for oss en veldig riktig vei å gå, ettersom vi tror det kommer til å skape mye impact, avslutter hun.