Norges beste kreative entreprenør kåres for første gang neste uke. – På høy tid at Norge settes på kartet!

Neste uke arrangerer Innovasjon Norge, 657 Oslo og Kreatør Creative Business Cup Norway, i samarbeid med med aktører fra hele landet. 10. juni kåres Norges beste kreative bedrift, som går videre til den internasjonale konkurransen Creative Business Cup i København til høsten.

CBC er en internasjonal konkurranse for entreprenører og start-ups innen kulturell og kreativ næring som har eksistert siden 2010. Den årlige verdenskåringen foregår i København, hvor kreative bedrifter fra over 50 land konkurrerer og hvor over 400 investorer deltar. Premien er både økonomisk og forretningsmessig støtte. 

– Det er på høy tid at Norge settes på det internasjonale kartet for kreative næringer, og det er med glede vi kan si at fem meget sterke aktører går videre til finalen. I finalen vil vi få høre tilbakemeldinger/uttalelser og argumenter fra juryen, samtidig som publikum vil påvirke hvem som vinner med sine stemmer. Med så mange sterke aktører i finalen blir det en spennende konkurranse. Vi har tro på at den norske vinneren vil komme høyt opp i den internasjonale konkurransen, sier Margit Klingen Daams, Seniorrådgiver for Kulturell og kreativ næring i Innovasjon Norge.

Vil skape forbilder
Creative Business Cup (CBC) ble etablert som en nasjonal konkurranse av Center for Kultur og Opplevelse (CKO) i København i 2010, og som internasjonal konkurranse i 2012. I 2014 var det 48 land som deltok, og i 2015 etableres altså den første nasjonale Creative Business Cup i Norge. Juryeringen avholdes på 657 på formiddagen med påfølgende finale på Ingensteds på ettermiddagen. Det er en faglig tung jury, som representerer feltet både i bredde, dybde, faglig og erfaringsmessig.

Formålet med Creative Business Cup er å styrke kreative gründere i deres start-fase, og å øke alle deltakende gründeres evne til å skape et selskap basert på egne kreative ferdigheter. CBC er på utkikk etter nye og revolusjonerende forretningsideer som stammer fra kulturelle- og kreative næringer, hvor forretningsideen har et sterkt markedspotensial, og hvor minst én person i virksomheten har utdannelse eller bakgrunn fra kulturelle- og kreative næringer. Ønsket er å fremme entreprenørskap innen de kulturelle- og kreative næringene, og å skape forbilder som viser vei for flere. Vinnerne blir fremmet internasjonalt.

De kulturelle- og kreative næringene over hele verden skaper arbeidsplasser og bidrar til vesentlig vekst og utvikling av nye, innovative løsninger på de utfordringene som bedrifter og samfunn står overfor. Også tradisjonelle næringer blir mer innovative og konkurransedyktige når de samarbeider med kreative selskaper, og det er dette som i dag ofte refereres til som ”Cross-Sector Innovation”. De kulturelle- og kreative næringene bidrar således på flere måter til å skape et mer dynamisk, konkurransedyktig og innovativt samfunn.

Veien fra å være en gründer i kulturelle- og kreative næringer til å bli et selskap i vekst er mer utfordrende enn for gründere i andre sektorer. Alle gründere står overfor utfordringer i forretningsutvikling, internasjonalisering og tilgang til finansiering, men for gründere fra de kreative næringene er ofte hindringer for vekst større. For eksempel er kreative gründere ofte oppfattet som mer risikable investeringer, hvilket ikke er tilfellet når man ser på studier om konkurser, hvor kreative selskaper gjør det bedre enn andre – også i krisetider.

Her kan du lese mer om arrangementet som skjer den 10. juni.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here