Caltrans, transportdepartementet i California, er i ferd med å tilpasse veiene i staten for å legge til rette for inntoget av selvkjørende biler.
Selvkjørende biler bruker kameraer for å registrere veimarkeringer, og det er disse markeringene som nå endres for å gjøre dem lettere å fange opp.
– Alle veilinjene våre skal bli tykkere, forteller Caltrans-direktør Malcolm Dougherty til Southern California Public Radio.
– I dag er linjene bare fire tommer tykke. Nå skal alle linjer vi legger ned i fremtiden være seks tommer tykke. Vi har allerede begynt å se starten av denne overgangen.
Bort med Botts’ Dots
36 ulike selskaper er involvert i kappløpet om å lansere den første selvkjørende bilen, og testingen av teknologien foregår på californiske veier. Det er dermed naturlig at staten blir den første som tilpasser infrastrukturen sin til bilenes behov.
En annen ting som endres er de såkalte Botts’ Dots, forhøyede markeringer mellom veibanene som gjør at en bil som krysser disse humper eller rister lett. Denne typen markeringer har vært i bruk i California i mange tiår, og er nyttig for bilførere som kjører i mørket, i dårlig vær, eller som bare er i ferd med å sovne. Selvkjørende biler derimot, har liten nytte av denne ristingen.
– De selvkjørende bilene kan følge veilinjer. De kan ikke følge Botts’ Dots, så vi endrer faktisk merkingsstandardene og går bort fra disse, som vi har brukt i årtier.
Fire år unna
Selvkjørende biler er ikke så langt unna som mange kanskje tror – enkelte bilfabrikanter lover å ha sine første modeller klare for markedet i løpet av fire år. Tilpassingen av det californiske veinettet vil foregå ved utbyggingsprosjekter og normal gjenoppmerking av veiene, forteller Dougherty.
– Jeg vil si at vi i det minste vil prioritere interstate- og motorveiene, og at vi vil ha disse klare i løpet av de neste to til tre årene.
California vil dermed være godt forberedt når de første modellene ruller førerløst ut av fabrikkene og er klare for salg.