Norges største Business Intelligence & Analytics-konferanse, Gurus Of BI (GOBI), arrangeres for andre gang i Oslo Spektrum 2. juni. 3in har snakket med mannen bak konferansen, Lars Rinnan, adm dir i NextBridge Insight AS.

 

Hva skiller GOBI fra andre konferanser innen BI & Analytics?

Jeg har deltatt på slike konferanser i 20 år, og har irritert meg over at det stort sett er leverandører som skal selge noe som arrangerer konferansene. I tillegg er Norge et lite land, og når alle konkurrerer om de samme deltakerne så blir konferansene så små at man ikke kan trekke de beste foredragsholderne. GOBI er teknologi- og leverandøruavhengig, og har fokus på fag, ikke salg. Foredrag blir vurdert av en programkomite, og et “advisory board” bestående av BI-sjefene i noen av de største virksomheten i landet gir retning og råd på det faglige innholdet. Siden GOBI er teknologi- og leverandøruavhengig blir konferansen også større. I fjor var det 400 deltakere, noe som gjør konferansen til den største i sitt slag i Norge. Da kan man også forsvare å trekke inn de beste foredragsholderne i verden; guruene.

 

Hvem er så disse guruene, og hva kan deltakerne forvente seg av disse?

GOBI har tre keynotes, og alle er uavhengige eksperter. De er med andre ord også teknologi- og leverandøruavhengige. GOBI2014 har hovedtema Analytics, og disse tre dekker hvert sitt område innen Analytics. Barry Devlin var den første i verden til å publisere en artikkel om datavarehus. Det var i 1988. Siden da har han vært en foregangsfigur innen feltet, skrevet flere bøker og holdt foredrag over hele verden. På GOBI vil han snakke om hvordan man kombinerer BI og Analytics i moderne datavarehus-arkitekturer.

Den andre keynoten er John Foreman. Han er Chief Data Scientist i verdens største email service provider, MailChimp. De sender ut 6 milliarder email hver måned, og John analyserer denne enorme datamengden for å finne beste måte å få god responsrate på utsendelsene. Det er big data analytics i praksis. Han har gjort tilsvarende for Coca-Cola og det amerikanske forsvarsdepartementet, noe som har resultert i en bok som heter DataSmart.

Den tredje keynoten er Moritz Stefaner, med tittelen «Truth & beauty operator». Han jobber med visual analytics, og har bla stått for all datavisualisering ifm. London-OL, FIFA, World Economic Forum og ikke minst OECD sin levekårsundersøkelse. Her vil man få en skikkelig inspirasjon til hvordan man kan fremstille kompleks informasjon på en måte som blir sett og forstått. I tillegg til de tre keynotene så kommer også internasjonale eksperter fra Capgemini, IBM, Microsoft, Qlik, Rehfeld, SAP og Tableau.

Dette hever nivået på speakerne langt over andre BI-konferanser i Norge.

 

Er GOBI kun for IT-sjefene?

Nei, absolutt ikke. Riktignok har BI & Analytics stått blant topp 3 prioriteter for IT-sjefer de siste årene, men dette favner mye bredere enn som så. Det er jo ikke IT-sjefene som skal bruke løsningene – det er forretningssiden. GOBI vil kunne gi inspirasjon til markedssjefene som ønsker å analysere kundedata, både interne fra CRM-systemet og eksterne fra Twitter. Jobber man med kampanjeoptimalisering og/eller telecom kan man la seg imponere over hvordan Telenors data scientists har jobbet med enorme datamengder i Pakistan. Økonomisjefene kan høre på Microsoft Corp. sin CFO, som skal holde to foredrag om hvordan han benytter slike løsninger i sin jobb, eller lære Beyond Budgeting av Bjarte Bogsnes fra Statoil.

Analytikere av alle slag vil bli inspirert av alle foredragene om datavisualisering, og førstegangskjøperen av BI-løsninger vil oppleve GOBI som en unik mulighet til å sjekke ut de fleste løsningene på markedet, alt på ett sted.

Med 25 foredrag å velge blant er det noe for alle.

 

Er det utelukkende foredrag på årets GOBI-konferanse?

Nei, her vil du også få en oppdatering på modenheten innen BI & Analytics i Norge gjennom BI- barometeret. Bjarte Bogsnes fra Statoil kjører et to-timers minikurs i Beyond Budgeting, og vi avslutter det faglige programmet med Data Viz Challenge. Her vil 6 av de ledende leverandørene av datavisualiseringsverktøy få 10 minutter hver til å presentere FIFA-data gjennom 80 år i sin løsning. Deres visualiseringer og dashboards vil bli kommentert av to datavisualiseringsguruer. Det tror jeg blir skikkelig kult!

Og så er det nydelig mat fra Flying Culinary Circus, kaffebar med barista og bakverk, og konsert med The Tide fra London.
Til sammen blir det en guru-konferanse!

 

Klikk her for mer info om GOBI-konferansen 2014, fullt program og påmelding.
Det er fortsatt ledige plasser på konferansen og som leser av 3in.no får du 20% rabatt ved å taste inn følgende rabattkode: 3IN14. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here