Forberedelser til årets to største salgsdager, krasjet annonse-siden på Facebook.
Bare dager før Black-Friday-salget starter for fullt, krasjet Facebook sin annonse-side under presset. Det melder blant annet Business Insider.
Krasjen skapte kaos for annonsører som ville ta nytte av at det fredag er Black Friday, som er den største handledagen i USA, og som også de siste årene har inntatt Norge.
Flere brukere av Annonse-siden ga uttrykk for panikk på Facebook, da frykten for å ikke få lagt inn annonser til Black Friday og den etterfølgende Cyber Monday på mandag.
Strategi-sjef hos MediaCrossing, Ashley Audet, en av de som kjente på panikken.
– Jeg har jobbet med sosiale medier i over fem år og har vært borti noen krasjer her og der, men dette er definitivt det største og lengste krasjet, sa hun, og la til at den kunne ikke kunne kommet på et verre tidspunkt, fortalte hun til Business Insider.
– Jeg var midt i å legge inn en Cyber Monday-kampanje for en klient da det krasjet, forklarte hun.
– For mange bedrifter er dette de viktigste dagene i år, og da er vi avhengig av at sidene fungere som de skal, la hun til.
Siden kom til slutt opp og gikk igjen, men ikke før det hadde gått nesten en dag.
Da postet ansvarlige for Facebook Business på sin side at problemet var løst, men at systemene ville trenge tid på å komme seg. Først torsdag ettermiddag kunne de melde at systemet skulle fungere som normalt.
Denne krasjen kom i tillegg til at Facebook og Instagram på mandag opplevde problemer flere steder i verden, blant annet for norske brukere.