Det er bilene som ruller på veien som forvalter sannheten om hjulene spinner på grunn av glatt føre. Mesta tar nå i bruk friksjonsdata fra 30.000 personbiler til å bedre kvaliteten på vinterdriften.
Mesta er først i Norge til å bruke store mengder bildata for å sikre trygge vinterveier. Biler fra Volvo Cars og Volkswagen leverer i sanntid friksjonsdata til styring av vinterdriften av 20 fylkesvei- og riksveikontrakter i hele landet.
Dataene gjør det mulig å overvåke status på veinettet på en helt ny måte.
Teknologi får folk fram
– Saltbilen kan ikke være over alt hele tiden. Men trafikantenes biler er alltid på veien, og disse måler veigrepet slik bilen faktisk opplever det i sanntid. Bruk av bildata er et stort steg i arbeidet for en mer treffsikker og bærekraftig vinterdrift i Norge, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad i en kommentar.
Hun er svært fornøyd med at det er Mesta som er først ute med å anvende bildata til bedre vinterdrift av veinettet i Norge. Bakgrunnen er at Mesta har kjøpt data fra 30 000 biler, som samlet leverer millioner med anonymiserte observasjoner om veien er glatt eller ikke hver dag.
Mer presist – mindre miljøbelastning
– Ved hjelp av data fra værstasjoner, sensorer og kunstig intelligens har vi utvikla gode modeller for å forutsi hvor det blir glatt. Med bildataene tar vi nå store steg for å kunne se hvordan veien er hvordan været FAKTISK er. Slik blir modellene våre bedre, og vi vil hurtigere kunne iverksette korrigerende tiltak lokalt der hvor det er for dårlig friksjon, sier Vigrestad. Det betyr at man kan salte mer der det er glatt og unngå å salte der det ikke trengs.
I Norge brukes det årlig over 300 000 tonn veisalt. Med flere perioder med nullføre så vil dette tallet øke, noe som har både negative miljømessige konsekvenser og store kostnader.
– Vi gambler aldri med sikkerheten! Men vi vet at vi i dag bruker unødig mye salt. Bedre beslutningsgrunnlag vil redusere bruken, sier Vigrestad, som ser på bruken av teknologi i veidriftsbransjen som et kinderegg: Sikkerheten bedres, miljøet spares og kostnadene faller.
Bygger nye datasett
Mesta har allerede innført et driftssystem som henter inn værobservasjoner, både historiske data og værvarsling. Det gjør det mulig å planlegge for brøyting og salting. Det betyr også å salte preventivt, altså før det blir glatt. Det gjør også at man kan forhindre at det oppstår is.
– Med nye datasett og den mengden vi får av data, vil systemet stadig blir mer presis, sier forretningsutvikler i Mesta, Ketil Dahl. Han viser til at med stadig flere nyere biler som ruller ut på veiene, vokser datamengden år for år framover.
– Bildata er bærekraftig, det er stordata, og helt klart framtiden for overvåking av framkommelighet og trafikksikkerhet.
Bilene sender non-stop friksjonsdata til bilprodusentene og Mesta henter via API målingene til sitt eget driftssystemet.
Blir mer datadrevene
– Samarbeidet mellom Volvo Cars og Afry skal gi aktører som Mesta tilgang til kjøretøydata i sanntid for å øke sikkerheten på veiene, sier Fredrik Kahr, salgsleder for digitaliseringsavdelingen i Afry.
Han forteller at avtalen mellom Avry og Mesta gjør at Mest får tilgang til friksjonsdata i sanntid for sine driftsområder. Disse dataene skal forsikre om at saltingen som er utført har tilfredsstillende effekt, og bidra til eventuelt å salte ekstra der det er nødvendig. I fjor hadde Volvo alene over 10 millioner målinger per døgn for Norge.
Mer effektivt veivedlikehold
– Det handler om å få til tryggere reiser for folk på veiene, sier Henrik Thunberg i Nira Dynamics. De er leverandør av data fra Volkswagens biler på norske veier.
– Å gjøre veivedlikeholdet mer miljøvennlig og ressurseffektivt, betyr også bedre konkurransevne, understreker Thunberg.
NIRA Dynamics avanserte «Winter Road Insights» skaper sanntidsdata om veifriksjon, vindusviskerhastighet og lufttemperatur om til informasjon som gir Mestas brøyte- og saltebiler mulighet til å utføre den riktige innsatsen på veiene. Dette samarbeidet gjør det derfor mulig å ha et mer intelligent og datadrevet vinterveivedlikehold.