Ved hjelp av innovativ game-teknologi har bergensfirmaet Myreze utviklet et nytt virtuelt studio for USAs største værmeldingskanal. The Weather Channel er eid av IBM og når ut til 80 millioner husstander i USA.
Ved å ta i bruk morgendagens teknologi skapes en opplevelse der virtuelle verdener veves sammen med vær presentasjonen, slik skaper gode visuelle historier fortalt gjennom realistisk grafikk.
– Myreze har vært en fantastisk samarbeidspartner i arbeidet med å få frem imponerende visuelle miljøer, slik at vi kan gjøre vær presentasjonene mer levende, sier designsjef Michael Potts ved The Weather Channel.
Det Myreze har skapt er rett og slett verdens første virtuelle tv-kanal, med et studio som sømløst kan gjenspeile været tv-kanalen spår. Dette kan være alt fra å fylle studioet med sommer sol og strandliv til å oppleve rushtiden i en travel by. I midten av studioet er det en sirkulær skjerm som viser dyptgående værdata i bestemte regioner i verden, mens det tilsynelatende åpne taket oversvømmer rommet med naturlig lys.
Det nye studioet vil være det sentrale knutepunktet for værrelaterte nyheter rundt om i USA i mange år fremover, og markerer både en ny begynnelse for The Weather Channel og en spennende start på deres partnerskap med Myreze.
“At et lite selskap fra Bergen får gjøre verdens første virtuelle TV-kanal kan samenlignes med at en bilmekaniker i Nord Norge plutslig får i oppgave å bygge den neste romfergen for NASA” uttaler Björn Myreze, CEO i Myreze
Med hjelp av Epic Games som er kjent for blant annet Fortnite og Zero Density presenteres været i et univers som tidligere bare har vært brukt i spillverden.
USAs ledende værmeldingskanal
Det amerikanske TV-nettverket The Weather Channel (https://weather.com/) er USAs ledende værmeldingskanal, også når det gjelder å bruke ny teknologi. De har i ti år på rad blitt rangert som «TV News Brand of the Year» av Harris Poll.
Myreze (http://myreze.com/) er et merkevare- og bevegelsesgrafikkfirma med lang erfaring innen virtuell virkelighet. Med base i Bergen har de samarbeidet med blant andre TV 2, Saudi-Arabias Al-Arabiya og Kinas CCTV, – og de står allerede bak produksjoner og visuell design som har blitt sett av milliarder over hele kloden.