Hvis man ser nærmere på europeernes kriterier for dagligvareinnkjøp, finner man produktets kvalitet (88 %) og gode priser (82 %) på topp. Italienere (72 %), tyrkere (72 %) og spanjoler (70 %) legger i større grad vekt på bærekraftig produserte varer, mens dette er mindre viktig for befolkningen i Norge (29 %), Danmark (39 %) og Finland (41 %).
Undersøkelsen fant også at bare 28% av de norske deltagerne er villige til å betale en ekstra skatteavgift på mat og drikke som har vist å ha negativ påvirkning på miljøet.
Unge mer opptatt av bærekraft og miljø
For 57 % av europeerne er sosialt og miljømessig ansvar et kriterie og 63 % nevner utvalget av lokalproduserte varer – dette gjelder særlig italienere (80 %) og spanjoler (79 %).
I Norge er det 41% som rapporterer at det er viktig at butikkene de handler i tar ansvar i forhold til samfunn og miljø. 40% av disse er mellom 18 og 29 år.
Koronapandemiens innflytelse
Under pandemien har mange forbrukere endret kjøpsadferd. 1 av 4 europeere angir at de kjøper større mengder med mat (26 %) og oftere kjøper nonfood-produkter (f.eks. klær, kosmetikk og pleieprodukter) på nett (25 %) siden koronapandemien brøt ut.
Overraskende nok er det flere forbrukere som oppgir at de bestiller færre ferdigretter nå sammenlignet med da pandemien brøt ut enn de som angir at de gjør det oftere: 23% vs. 12%.
7% av de norske deltagerne oppgir at de bestiller ferdigmat via en leveringstjeneste. 9% av nordmenn sier at de handler matvarer på nettet.
Undersøkelsen er basert på intervjuer med 10.467 representativt utvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i perioden 26. januar til 12. februar 2021. Herav 1025 i Danmark, 1194 i Finland, 1092 i Frankrike, 1028 i Italia, 1019 i Norge, 1014 i Sverige, 1055 i Spania, 2052 i Tyskland og 1004 i Tyrkia.
Innholdet er hentet fra en pressemelding fra YouGov.