Arktis er et enormt område, hvor næringsvirksomhet og nasjonale interessenter møtes på grunn av de rike naturressursene som finnes der. All aktivitet i Arktis representerer en risiko. Denne risikoen må forstås og håndteres. I rapporten «Arctic – the next risk frontier» som ble gitt ut i 2014, tok DNV GL for seg disse risikoene og presenterte verktøy og kunnskap som kan støtte de beslutningene politikere, samfunnet og industrien fatter. Rapporten er en del av en serie temarapporter som publiseres i forbindelse med DNV GLs 150 års jubileum, hvor det fokuseres på ulike strategiske temaer innenfor DNV GL’s visjon om en sikker og bærekraftig fremtid.
(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.)
Ressursene i Arktis består blant annet av mineraler, fisk og olje og gass, og strekker seg over flere nasjoners territoriale grenser. De operasjonelle og klimamessige utfordringene forbundet med å kartlegge og utnytte disse ressursene varierer med sted og årstid. Vi har derfor utviklet et interaktivt kart som viser informasjon om risikodrivere i Arktis med tanke på årstid og lokasjon. Risikokartet benytter seg av GIS-teknologi, og er åpent for alle.
DNVGL har også sett på hvordan man kan forbedre kommunikasjonen rundt forståelse og håndtering av risiko i nordområdene. Operatører i Arktis må forholde seg til samfunnets aksept av risiko fordi det påvirker operatørenes omdømme hvis de går utover den sosiale aksepten for operasjonene.
Som en følge av varmere klima vil isdekket i arktis gradvis forsvinne i deler av året, og den kommersielle skipstrafikken øke i omfang. Et spørsmål er om skipstrafikk gjennom Arktis kan gjøres like sikker som skipstrafikk i varmere far vann? For å vurdere denne problemstillingen har DNVGL utviklet to konseptskip, et for cruiseindustrien og et for bulksegmentet. Her demonstreres en rekke nye løsninger som kan redusere risikoene knyttet til kommersiell trafikk i Arktis. Eksempler er droner for å oppdage isfjell, nye redningsflåter og skrogdesign, samt LNG-drift. Med slike løsninger kan skipstrafikken i Arktis bli vesentlig sikrere.
En av de mest alvorlige hendelsene i Arktis vil være et stort oljeutslipp til havs. Det blir derfor også sett nærmere på oljevernberedskapen for slike ulykker. Hvilke utfordringer har den og hva begrenser effektiviteten? Hva kan gjøres for å øke effektiviteten av oljevernberedskapen? Dette er et område med stort potensiale for innovasjon og teknologiutvikling, og DNVGL gir flere anbefalinger for hvordan man kan forbedre effektiviteten.
Norge har et spesielt ansvar som forvalter av en stor del av Arktis. Sett i lys av vår lange erfaring med aktiviteter i arktiske strøk, har Norge også forutsetninger for å tilføre teknologi og innovasjonskraft. Det er viktig å legge til rette for en forsvarlig forvaltning av Arktis.
Denne rapporten er en del av en serie temarapporter. De andre temaene omhandler en sikker og bærekraftig fremtid, klimatilpasning, fremtidens skipsfart, elektrifisering og teknologiutvikling.
(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.)