– For meg oppleves derfor det å få denne prisen litt som det vi prøver å få ungdommene til å føle, å kjenne seg ”innafor”, forteller årets Game Changer-vinner Nassima Dzair.
Prisen går til en visjonær person med store og modige idéer som ønsker å gjøre hverdagen og fremtiden til barn og unge i Norge bedre.
Kjenner du deg igjen?
– Det ligger i min natur å tenke stort, og jeg har aldri vært redd for å jobbe med samfunnsutfordringer uansett hvor komplekse de er. Når man er sosial entreprenør og kommer med innovative løsninger, er det i startfasen mulig å kjenne på at man må skape seg sin plass. Derfor oppleves prisen som veldig oppløftende, forteller Dzair.
Prisen får hun for sitt arbeid med den sosiale oppstartsbedriften InterBridge, som jobber med å bygge tilhørighet hos ungdom gjennom blant annet prosjektet ”Min by mitt ansvar”. Her plukker hun og teamet hennes ut 20 ungdommer mellom 13-18 år fra ulike bydeler med ulike bakgrunner. De kurses i personlig utvikling, relasjonsbygging, som også går på både konflikthåndtering og videre i det å ta samfunnsansvar.
– Normalt når man jobber med en utsatt gruppe så jobber man kun med den utsatte gruppen. Min løsning er at man blander sammen ulike grupper på tvers av sosial klasse og etnisk bakgrunn og på den måten skaper en ny dynamikk. Vi setter fokus på likhetene mellom ungdommene for å skape tilhørighet samtidig som de får lov å blomstre i det som gjør dem unike. Tilhørighet er viktig fordi man gjør som regel ikke noe galt mot stedet man føler seg hjemme i. Du tar vare på det, kjenner på et ansvar og tenker på hva du kan bidra med.
Når de har gått igjennom de ulike kursene, lager ungdommene en plan på hvordan de kan gjøre byen sin mer inkluderende og bærekraftig på både individ-nivå, gruppe-nivå og samfunnsnivå. Som avslutning får kursdeltagerne presentere sin visjon for politikere. I Oslo, fikk de presentert på en konferanse som ble holdt for første gang i høst på rådhuset foran ordfører, byråd og 200 mennesker i salen.
– Det at disse ungdommene får en plattform der de blir både sett og hørt, er viktig og betyr så mye. Det øker mestringsfølelsen deres og gir dem den bekreftelse som ungdom så sårt trenger. Mange unge i dag sliter med dårlig psykisk helse, der mangel på bekreftelse og selvfølelse ofte er én av faktorene. Det er derfor godt å se ungdommen blomstre gjennom deltagelsen i dette prosjektet. Vi ser at vi har truffet en nerve og et behov, noe responsen fra ungdommen bekrefter.
Første ungdomsgruppe har nå gjennomført kurset. Planen nå er å utdanne deltagerne til å bli kursholdere slik at de igjen kan nå ut til mange flere ungdom igjen, gjennom forebyggende arbeid.
– Forebyggende arbeid for å forhindre utenforskap er nøkkelen her. Utenforskap har enorme konsekvenser for samfunnet som frafall i skolen, arbeidsledighet, kriminalisering og radikalisering. Vi har ikke råd eller tid for at våre barn skal føle seg utenfor, mener hun.
Fra globalt til lokalt
Selv om prosjektet ”Min by mitt ansvar” startet nå i høst, har Dzair drevet Interbridge i to og et halv år. Hun startet med arbeidet i Algerie, landet foreldrene hennes kommer fra, etter endt studier med bachelor i medisin og master i fred-og utviklingsstudier. Dzair hadde videre et internasjonalt fokus, der hun har jobbet i ti land, kurset over 800 individer og nådd over ti tusen gjennom sine foredrag.
– Interbridge startet som et lederskapsprogram for studenter i Nord-Afrika og Midtøsten, ettersom næringslivet der var villig til å investere i prosjektet mitt. I Algerie er nemlig arbeidsledigheten skyhøy og over 65 % av befolkningen er under 30 år. Jeg startet derfor bedriften for å gi de unge verktøy til å ta tak i samfunnsutfordringene landet har.
–Underveis innså jeg at behovet var stort her hjemme i Norge også, og at jeg hadde noe unikt å bidra med. Tidspunktet for avgjørelsen min passet veldig godt i forhold til det voksende behovet for innovasjon og det skiftet som foregår i forhold til bedre forståelse av entreprenørskap og da spesielt sosialt entreprenørskap.
Bygget på egne erfarigner
Med sin interkulturell bakgrunn og utdannelse i kombinasjon med lang erfaring med å jobbe med ungdom, har Dzair skapt et produkt basert på tverrfaglig kunnskap, men også personlig erfaring, kan hun fortelle.
– Jeg har jo vært ungdom og har selv følt på kroppen hvordan det kjennes å føle seg utenfor og ikke passe inn. Nettopp fordi det ligger en slik sensitivitet i bunn, gjør nok at jeg lytter litt mer enn kanskje andre gjør og er veldig opptatt av at InterBridge skal være med på å skape det rommet som trengs for at ungdommen skal kunne utfolde seg innenfor trygge og gode rammer.
Hvilke forbedringspotensiale mener du Norge har når det kommer til å legge til rette for at unge skal føle seg inkludert i samfunnet og bli ”den beste versjonen” av seg selv?
– Det finnes definitivt et forbedringspotensialet. Vi trenger blant annet å implementere en rekke skoletiltak, helsetiltak og ikke minst, endre fokus på integrering til inkludering. Det er et sårt behov for positive narrativ. I dag er det nemlig en del språkbruk som gjør at våre barn føler seg utenfor, og det er for meg uakseptabelt. Særlig i media og blant enkelte politikere finnes det narrativ som er med på å skape polarisering og økende skilnader i samfunnet, noe som er et utrolig dårlig utgangspunkt når det kommer til å fostre dialog og felleskap. Vi trenger mer bevissthet og ansvar rundt språkbruk.
– Jeg ville også hatt større fokus på ungdommenes velvære gjennom mer fokus på psykisk helse og sosial tilhørighet. Opplæringen til fremtidig lærere trenger også å suppleres slik at de får verktøyene de trenger til å kunne hanske med ungdommenes utfordringer. De trenger blant annet å få mer interkulturell kompetanse, det samme gjelder for helsepersonell.
Er dette noe InterBridge kommer til å komme for?
– Ja, på sikt ønsker InterBridge å jobbe for å endre læreplanen for skolen og implementere noen av de kursene vi holder om personlig utvikling, helse, relasjonsbygging og samfunnsansvar.
Vil plassere Norge på kartet
Som vinner av årets Game Changer, har Dzair vunnet både en plass i inkubatorprogrammet til Reach for Change, som er grunnleggeren av prisen, samt Game Changers tilskuddet på 550 000 NOK.
Hun har store ambisjoner for bedriften og pengene hun vant for prisen, kommer til å komme godt med til skaleringsprosessen, forteller hun.
– Vi ruller ut konseptet “Min by, mitt ansvar” til Fredrikstad og deretter Trondheim, før vi jobber med å ta for oss Moss, Bodø, Bergen og Stavanger. Vi har også lyst til å etablere oss i distriktene utenfor de forskjellige byene, ettersom vi ser at behovet for prosjektet er stort der også.
– På sikt ser jeg også for meg å ta konseptet ut globalt og på den måten plassere Norge på kartet. Men det er viktig for meg å først forankre bedriften og budskapet lokalt, slik at ungdommene kan bære konseptet frem på en organisk og bærekraftig måte, avslutter hun.