Vi gjør oppmerksom på at dette er en gjesteartikkel fra Tor W Andreassen, professor og tilknyttet DIG-senteret ved NHH.
Mandag 26 april 2021 skjedde det!
Med lanseringen av iOS 14.5 har Apple gjort ord til handling: Brukernes privatliv skal beskyttes. Fra nå av må apper, som for eksempel Facebook, som følger brukerne og samler data hele tiden, be om positiv tillatelse for å gjøre dette. Mark Zuckerberg og Facebook er i harnisk!
Men hva er bakgrunnen for kampen mellom Facebook og Apple?
Blant GAFA-selskapene (Google, Amazon, Facebook, og Apple) har det pågått en krig mellom Mark Zuckerberg i Facebook og Tim Cook i Apple som vil ramme Facebook i reklamemarkedet. I verste fall kan Apples grep medføre at Facebook går ut av markedet.
Dette er en krig hvor Goliat (Apple) kjemper mot Goliat (Facebook) på vegne av David (kundene). Utgangspunktet er at Tim Cook er opptatt av menneskers rett til privatliv og vil hindre apper på Apples AppStore å uhemmet tappe iPhonen for data.
Argumentet hans er at reklameindustrien har eksistert i lang tid uten å måtte lenke sammen data mellom ulike apper over lengre tid på individnivå for å kunne treffe målgruppen med et godt budskap.
Dette rammer Facebook som bruker disse dataene for å få innsikt om menneskers gjøremål 24/7 og selge denne innsikten til annonsører. Apple har et poeng.
Facebook eier Whatsapp, Instagram, og Messenger som har henholdsvis 2,6 milliarder, 2 milliarder, 1,1 milliarder, og 1,3 milliarder brukere. Hvert minutt, døgnet rundt, hele året, deles det globalt 42 millioner Whatsapp meldinger, og det lastes opp 146.000 bilder på Facebook, det legges ut 350.000 Instagram meldinger, og det deles 150.000 meldinger via Messenger. Facebook vet med andre ord mye om sine brukere – for mye kanskje når dataene underkastes algoritmenes tryllestøv!
Apple mente det, og endret privacy-reglene i operativsystem iOS14 for iPhone og macOS Big Sur på iPads og Mac-pcer. Mark Zuckerberg reagerte spontant og tok ut store annonser i nasjonale aviser hvor han mente at Apple ville ødelegge for alle små og mellom-store virksomheter, som ifølge han var avhengig av Facebook. Et hult argument vil mange hevde.
Kollisjonen oppstår fordi det er to svært ulike forretnings-modeller og forretningslogikker som står mot hverandre.
Apple er et livsstils-merke. En del av den livsstilen de selger er at brukerne har kontroll over sitt privatliv og ønsker å hjelpe dem det. Facebook er et IT-algoritmeselskap som lever av å samle så mye data om brukerne som mulig. Resultatet er at Facebook-brukerne ikke lengre er kunder, men selve produktet som tjener Facebooks interesser.
Kan Tim Cook ha utløst sluttfasen for Mark Zuckerberg??
Hva er moralen?
Det store spørsmålet er om virksomheter skal betjene sine kunder eller om de skal utnytte kundene for å betjene sin virksomhet? Tre-dobbel bunnlinje bevegelsen og ESG-rapportering vil hevde at det handler om å betjene sine kunder og ta vare på mennesker i prosessen. Selskaper ala Facebook er med andre ord på feil side av historien, ifølge Apple.
Gjesteartikkel fra Tor W Andreassen, professor tilknyttet DIG-senteret ved NHH.