Men nå begynner nedbemanningen.
Ved utgangen av januar falt de fleste lederbrikkene på plass i Innovasjon Norge.
I går ble også resten av de ansatte vite hvilken avdeling de vil jobbe i fremover. Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen forteller at mye av innplasseringen sa seg selv.
På to områder er imidlertid organisasjonen endret:
• Samler distrikt og utland: Divisjonen finansering og regioner, ledet av Per Niederbach, får ansvaret både for innenlands og utenlandskontorene. Målet er at divisjonen skal se sammenhengen mellom bedriftene både nasjonalt og når de vokser internasjonalt.
• Styrking av reiselivssatsingen: Innovasjon Norge har igjennom statsbudsjettet fått beskjed om å kutte i reiselivssatsingen med 20 millioner kroner i markedsføringsmidler. For å styrke reiselivssatsingen deles den i to:
1) markedsføringen av reiseliv plasseres under den nye direktøren for merkevare, og inngår i en styrket satsing på merkevarebygging av Norge som helhet. Denne direktøren skal være på plass innen 15. februar.
2) Utviklingen av reiselivsbedriftene blir lagt inn under bærekraft Norge 2030.
– Reiseliv endres fra transportturisme til å bli opplevelsesturisme. Vi kobler nå sammen opplevelse, kultur og mat for å styrke reiselivet, sier Morthen.
Nedbemanning utover våren
Innovasjon Norge ble i forbindelse med statsbudsjettet pålagt å kutte i organisasjonen. Nærings- og handelsdepartementet har ifølge NTB anslått at mellom 40 og 55 årsverk vil forsvinne.
– Nedbemanningen vil pågå utover våren. Først må vi har organisasjonen på plass, så kan vi starte omstilling og effektivisering, sier Morthen.
Oppdatert: Nedbemanningen er nå fastsatt til 60-70 årsverk, mens IT-investeringer forskyves over flere år.