Målet er at havdronen, som er den første av sitt slag, både skal optimalisere krillfisket og bidra til å redusere utslipp. Nå er AkerBioMarine klar til å ta den i bruk i Antarktis. – Vil gjøre fisket «smartere». Vi i InnoMag skrev om dette allerede for flere uker siden, du kan lese saken her.

Havdronen er en Mariner USV (unmanned surface vehicle) og ble overlevert til Aker BioMarine fra Maritime Robotics torsdag.

Det seks meter lange, ubemannede fartøyet, er utstyrt med en rekke ulike sensorer. Disse vil brukes både i søket etter krill, og samtidig samle data som skal brukes i forskning og bestandskartlegging, i tillegg til å støtte ubemannet drift av havdronen. Mot slutten av året vil dronen være på plass på fiskefeltet i Antarktis.

-Dette er en stor dag for oss, vi har jobbet lenge for å få på plass en slik løsning. USV-en vil være et svært spennende tilskudd til fiskerivirksomheten vår. Den vil være kapteinenes forlengede synsvidde, og gjøre det lettere å sikre og stabilisere tilgjengeligheten av råvaren vår. Den vil rett og slett bidra til å gjøre fisket «smartere». USV-en vil også hjelpe fartøyene våre til å drive mer effektivt, noe som vil redusere vårt CO2-avtrykk, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine, ett av Norges største fiskeriselskaper.

-Vi valgte det Trondheimbaserte selskapet Maritime Robotics på grunn av deres tekniske kompetanse, erfaring og dedikasjon, USV-en deres gir en pålitelig og fleksibel plattform, fortsetter han.

Første av sitt slag

Dette er første gang en slik type USV er tatt i bruk i et norsk fiskeri. Den er bygget for de til tider ekstreme forholdene i Antarktis, med både hardt klima og lange avstander til eventuelle reservedeler og andre nødvendigheter.

-Vi var derfor nødt til å tilpasse USV-en til Aker BioMarine og utvikle flere funksjoner som avanserte varslings-, avfrysnings- og situasjonsforståelsessystemer. Den har også dobbelt så lang operasjonstid som vanlig sammenlignet med en standard Mariner, sier Eirik Moholt, produkteier av Mariner USV-klassen i Maritime Robotics.

Han har hatt en sentral rolle i utvikling og produksjon av USV-en. Den siste uken har han stått for opplæringen av mannskapet som skal bruke fartøyet i krillfisket.

-Alle styresystemer, sikkerhetssystemer og vedlikeholdsrutiner er tilpasset ubemannede operasjoner. Aker BioMarine har en unik handlingskraft som kommer frem i deres investering og satsing mot en grønnere fiskerinæring ved å ta i bruk USV’er i deres operasjoner, fortsetter han.

Maskinlæring/AI skal gjøre fisket mer treffsikkert

Dronen vil være en del av selskapets datadrevne søk etter krill.  Enkelt forklart vil det si at svært store mengder informasjon som værdata, havmiljødata og satellittbilder mates inn i en datamodell som ved hjelp av maskinlæring/AI gir mannskapet om bord i fiskebåtene indikasjoner på hvor det kan være krill. Basert på dette, eller like ofte bare kapteinens erfaring, sendes USV-en ut for å bekrefte at det faktisk er krill på stedet.

-Om den bekrefter at det er krill på stedet, vil vi sende fiskebåter ut. Da har vi spart tid på å søke med fiskebåten, og ikke minst unngått unødig utslipp fra store fiskebåter, sier Frank Grebstad, SVP Vessels Operations.

Dronen vil være en videreføring av arbeidet selskapet har lagt ned de siste årene for å optimalisere fisket. Blant annet har Aker BioMarine så smått testet ut konseptet ved bruk av flåtens sensorer for å redusere antall letedager.

-Vi har brukt forsyningsskipet vårt, Antarctic Provider, som drone ved noen anledninger. Som USV-en, er Antarctic Provider utstyrt med ulike sensorintegrasjoner som da har blitt brukt for å undersøke krillforekomsten på andre, nærliggende fiskefelt. Dette har både gitt en mer stabil fangst, i tillegg til at det har redusert letedager. Det har blitt et slags «proof of concept» kan du si, sier Frank Grebstad, SVP Vessels Operations, drone-idèens “far” i Aker BioMarine som har drømt om dette øyeblikket i mange år.

-Selv om en slik drone vil være begrenset av været, så får vi en drone som er tilgjengelig for leting hele året, og vi vil kunne dra nytte av dette på en helt annen skala. De tre foregående årene hadde vi et snitt på rundt 60 letedager i fiskeflåten vår. Med USV-en vil vi få oversikt over et større søkeområde, og et mye mer dynamisk bilde av hva som finnes i noe lenger avstand fra fiskebåtene enn der de opererer i øyeblikket.

-Sammen med analyser av data vil dette gi oss muligheten til å ta mer strategiske valg av fiskeområder, og til å få et mer dynamisk fiske i det valgte området. Vi har en forventning om at dette vil redusere antall letedager, sier Webjørn Barstad, EVP Offshore Supply Chain.

Etablerer drone-flåte

Tidlig i 2020 ble Sailbuoy – en ubemannet, solcelledrevet seildrone – lansert. Den har samlet detaljerte data om krillbiomassen i Antarktis. Nå girer Aker BioMarine opp dronesatsingen, og USV-en fra Maritime Robotics vil gi Aker BioMarine en stor vitenskapelig fordel under operasjonene i Antarktis.

-Havdronen og seilbøyen er første steg i selskapets dronestrategi. De komplimenterer hverandre. Mens seilbøye egner seg best for søk og overvåking over store distanser, ofte langt unna krillflåten, vil USV-en være best på korte distanser og mer detaljerte søk, sier Barstad.

-Det er klart at det ligger mye prøving og feiling i et slikt prosjekt, men hvis vi lykkes med de stegene vi tar nå, så håper vi at dette bare vil være starten på etableringen av flere ulike lete-plattformer som kan komplementere hverandre.