-Det finnes ikke søppel, bare ressurser på avveie. Disse må inn i nye verdikjeder, slik at de bidrar til økt ressurseffektivitet og samtidig skaper verdier for oss som selskap. Vi ser store kommersielle muligheter i arbeidet for å løse miljøutfordringer, sier Aker BioMarines konsernsjef Matts Johansen.
McDonald’s, NorgesGruppen og Varner har allerede tatt AIONs produkter i bruk. Prosjekter på produktdesign og digital innovasjon er etablert med Snøhetta og Cognite.
AION skaleres gjennom en trestegs forretningsmodell. Første fase er håndtering av Aker BioMarines egne avfallstrømmer som skal resirkuleres til nye produkter. Videre skal AION jobbe gjennom Aker BioMarines etablerte nettverk for å håndtere andre selskapers plast og bioavfallsstrømmer. Ambisjonen er at AION vil kunne håndtere produksjonsrester globalt, uten at det vil kreve store investeringer. Aker BioMarine vil skalere AIONs forretningsmodell med en ambisjon om børsnotering.
Marked i vekst
Globale verdikjeder for resirkulerte produkter er ikke velfungerende i dag. Særlig tydelig er misforholdet innenfor plast. EU har satt et mål om 55 prosent resirkulering av plastemballasje innen 2030. I følge McKinsey resirkuleres bare 16 prosent av plastavfall i dag, men regulatoriske grep er på vei. EUs taksonomi skal gjennom 2021 utarbeide forordningen med tekniske krav for miljømålet på sirkulær økonomi. Slike drivere vil skape økt etterspørsel i markedet for resirkulerte produkter. For å nå målet om resirkulering av plast i 2030 anslår McKinsey et totalt markedspotensial på 60 milliarder dollar. AION ser store muligheter og sikter på å ta en ledende posisjon innen dette sirkulære segmentet globalt.
-Teknologiutviklingen i dette segmentet går raskt, derfor er AIONs forretningsmodell teknologiagnostisk. Vi ønsker ikke å gjøre store investeringer i faste eiendeler, men vil heller basere oss på en verdikjede av solide og nytenkende underleverandører. Gjennom vårt amerikanske datterselskap, Lang Pharma Nutrition, har vi tretti års erfaring med å drifte en slik modell, sier Matts Johansen.
Sertifisert verdikjede og etablerte kunderelasjoner
Etableringen av AION skjer gjennom overtakelsen av en gründervirksomhet utviklet av Aker BioMarines ansatt, Lasse Johansen. AION bygger videre på en eksisterende verdikjede, og er ett av tre norske selskaper med sertifiseringen B-Corp. Dette er en av de viktigste bærekraftsertifiseringene i amerikansk vare- og detaljhandel. Lasse Johansen får en aktiv rolle videre som arbeidende styreleder i AION.
-Det Lasse har fått til ved siden av et svært krevende ansvar i Aker BioMarine sier mye om den mulighetsorienterte kulturen i selskapet vårt, sier Matts Johansen.
AION har allerede gode kunderelasjoner, deriblant McDonald’s som bruker serveringsbrett av gjenvunnet havplast fra AION.
-Vår ambisjon er å drive McDonald’s på en bærekraftig måte både når det gjelder emballasje og vår øvrige virksomhet. Dette betyr å prøve nye ting og hele tiden være på utkikk etter nye løsninger. De resirkulerte serveringsbrettene av havplast er ett eksempel på det. Disse utviklet vi sammen med AION og vi har tatt enda et sprang mot å redusere fotavtrykket vårt. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet for å oppnå full sirkularitet for våre serveringsbrett, sier Hilde Øverby, Nordic QA and Supplier Sustainability Lead i McDonald’s.
NorgesGruppens MENY-butikker har gjennom et pilotprosjekt introdusert AIONs handlekurver av resirkulert havplast i noen av sine butikker.
-Vårt oppdrag er å skape og bidra til bærekraftig utvikling for samfunnet rundt oss, for våre kunder og for selskapet, sier Robert Fjeld, Konseptansvarlig i MENY.
– Denne piloten er veldig spennende for oss som jobber med å redusere bruken av jomfruelig plast, der vi kan. Handlekurvene av resirkulert plast fra havet er fullgode alternativer, og vi ser frem til å ta dette til neste nivå sammen med AION, sier Fjeld.
Klesgiganten Varner har også tatt AIONs produkter i bruk.
Satser på digital innovasjon og produktutvikling
Snøhetta bistår AION gjennom prosjekter på å skape fremtidige bærekraftige løsninger og design for sirkulære produkter.
– Grunnleggende for alt arbeidet vårt er en forpliktelse til sosial og miljømessig bærekraft, sier Snøhetta-grunnlegger Kjetil Trædal Thorsen.
– Gjennom flere år med designinnovasjon og materialforskning ser vi et stort uutnyttet potensial for å maksimere de ressursene vi allerede har på jorden i dag, om det er gjennom gjenbruk, redesign og/eller resirkulering. Vi har stor tro på at vi gjennom prosjekter sammen med AION kan få til reelle endringer med store samfunnsmessige gevinster fremover, og gleder oss til å ta fatt på dette spennende samarbeidet.
I samarbeid med Cognite utvikler AION konseptet CaaS – Circularity as a Service. CaaS blir en plug and play softwareløsning for AIONs kunder som sikrer sporbarhet, ressursoptimalisering samt overvåking av sentrale datapunkter for bærekraft. Både tjenesten og de fysiske produktene vil struktureres gjennom sømløs tilgang fremfor anskaffelse, på linje med den kjente Software as a Service-modellen innenfor IT.
-Selskaper må kjenne til og forstå hvordan de påvirker miljø og ha kontroll på hele verdikjeden. For å lykkes med dette må data hentes ut fra kjernesystemer, kobles, settes inn i en relevant sammenheng, og gjøres enkelt tilgjengelig. Cognite Data Fusion er i en unik posisjon for å realisere AIONs ambisjon på dette området, sier John Markus Lervik, Konsernsjef i Cognite.
Med etableringen av AION fortsetter Aker BioMarine også å styrke sin posisjon som et selskap bygget på løsninger for store globale miljøutfordringer.
-Verden står ovenfor flere miljøutfordringer som krever løsninger på industrielt nivå, sier Runa Haug Khoury, som går inn i rollen som daglig leder for AION. Haug Khoury er i dag bærekraftsdirektør i Aker BioMarine og tidligere leder for fagavdelingen i Bellona.
-Å få lov til å bygge opp og lede en grønn kommersiell satsning av dette omfanget, ut fra et system som Aker, er drømmejobben, avslutter Haug Khoury.