Klarna presenterte denne uken sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
- AI-assistenten har hatt 2,3 millioner samtaler. Dette tilsvarer 2/3 av Klarnas kundeservice-chatter.
- Den har utført arbeid som tilsvarer 700 heltidsansatte kundservicemedarbeidere.
- Kundetilfredsheten er på nivå med menneskelige kundeservicemedarbeidere.
- Håndteringen av forskjellige henvendelser er mer eksakt. Det har ført til 25 prosent færre gjentatte forespørsler.
- Klarnas kunder får nå løst sine henvendelser på mindre enn 2 minutter. Tidligere tok det i gjennomsnitt 11 minutter. Dette er en forbedring på hele 82 prosent.
- AI-assistenten er tilgjengelig i 23 land, hele døgnet, og kommuniserer på mer enn 35 språk.
- Klarna anslår at den vil føre til en resultatforbedring på 40 millioner dollar i løpet av 2024.
Klarna har også sett en enorm forbedring i kommunikasjon med lokale innvandrer- og utvandrersamfunn i alle markeder takket være AI-assistentens brede språkstøtte.
Assistenten, som er bygd på OpenAI-teknikk og tilgjengelig i Klarnas app, er utformet for å forbedre shopping- og betalingsopplevelsen for Klarnas 150 millioner kunder over hele verden, og kan håndtere en rekke oppgaver – fra flerspråklig kundeservice til håndtering av tilbakebetalinger og returer – samt fremme sunne økonomiske vaner.
I følge selskapet selv innebærer lanseringen et betydelig skritt fremover i Klarnas visjon om en helt AI-drevet finansiell assistent som skal spare tid, bekymringer og penger for forbrukere og samtidig gjøre den globale banksektoren mer effektiv og forbrukerfokusert. Nye og spennende funksjoner er allerede på gang, og vil i løpet av kort tid bli lagt til i AI-assistenten…
Samtidig kan Klarnas kunder også i fortsettelsen velge å chatte med et menneske.
– Klarna er i absolutt i fremste rekke blant OpenAIs partnere når det gjelder adopsjon og praktisk tilnærming til AI. Sammen tilgjengeliggjør vi det enorme potensiale AI har for å øke produktivitet og forbedre vårt daglige liv, sier Brad Lightcap, COO hos OpenAI i en kommentar.
– Dette AI-gjennombruddet innenfor kundeinteraksjon innebærer uslåelige opplevelser for våre kunder til bedre priser, mer interessante utfordringer for våre ansatte og bedre avkastning for våre investorer, sier medgründer og administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski i en kommentar.
– Vi er svært glade for denne lanseringen, men den understreker også den dyptgripende innvirkningen AI vil ha på samfunnet. Vi ønsker igjen å understreke og oppmuntre samfunnet og politikere til å tenke nøye gjennom dette, og tror at en omtenksomt, informert og stødig forvaltning vil være avgjørende for å navigere gjennom den pågående transformasjonen av samfunnene våre, legger han til.
Følgende nøkkelfunksjoner trekkes frem som sentrale;
24/7-tilgang til kundeserviceekspert: Klarnas AI-assistent er i følge selskapet en alltid tilgjengelig ressurs for alle typer kundeservicebehov. Den håndterer et bredt spekter av forespørsler, inkludert refusjoner, returer, problemer knyttet til betalinger, kanselleringer, tvister og unøyaktige fakturaer – og sørger for raske og effektive løsninger.
En personlig økonomiassistent: Klarnas AI-assistent gir oppdateringer i sanntid om utestående saldoer og kommende betalinger – slik at kundene aldri glemmer en Klarna-betaling. Den hjelper også til med å forstå kundens egen kjøpekraft, – slik at kunden ikke kjøper over evne.
Flerspråklig chat-støtte: Snakker du arabisk? نعم بالطبع! Hva med fransk? Oui bien sûr, comment puis-je vous aider? Løsningen håndterer visstnok allerede forespørsler på over 35 språk.
Vi i InnoMag tror mange norske virksomheter bør se hva Klarna her får til og komme i gang med lignende prosjekter, gevinstene er for store til å neglisjeres.