Vi er kun uker unna 2024, og alt tyder på at det nye året vil preges av både globale konflikter, utfordrende teknologiske kvantesprang og økonomisk usikkerhet. Å navigere trygt gjennom de turbulente utfordringene det nye året nok vil by på er ikke for amatører. Likevel, for IT kompetente ledere som gyver løs på de rette utfordringene, vil belønningene være betydelige.
Det handler nok en gang om å skille trendene fra all støyen og i et forsøk på å se inn i krystallkula legger jeg også i år hodet på hoggestabben, leverer øksa til våre mange lesere og byr på følgende 9 spådommer for året som kommer;
1. AI på alles lepper, men det vesentlige skiftet er Ai-Synther som våre nye kollegaer!
I 2024 har alle og enhver testet ut Chat GPT, og mange går i det nye året i gang med å hente ut effektivitetsgevinster, men de færreste forstår hvor mye GLM basert AI vil endre måten vi jobber på. Våre nye bestevenner blir AI-Synther (se Humans). Mange av de som er villig til å eksperimentere henter ut store gevinster, men vi vil også se noen spektakulære mageplask.
2. Serverless Services kommer for fullt, – belønner de med minimal teknologisk gjeld!
Hybride skyløsninger hvor vi som kunder kun betaler for de tjenestene vi benytter og kun i det omfang de benyttes der og da vil være årets store økonomiske nyhet. Utviklingen tvinger SAP og andre ERP aktører til å tenke nytt, – og «nye» spillere som Amazon vil lede an…
4. Microsoft kjøper Gartner og McKinsey fusjonerer med OpenAI, – det blir et oppkjøpsår og nye bransjegrenser hviskes ut!
I løpet av året vil vi oppleve noen spektakulære oppkjøp og fusjoner. Disney og Apple går sammen, det samme gjør OpenAI og McKinsey. Tesla entrer forsikringsbransjen væpnet med detaljerte data om våre kjøremønstre. Det handler om vår gunst og lojalitet og de som står igjen vil trolig definere vår verden de neste 10 årene.
5. DeepFakes og infotrolling skaper alvorlige tillitsbrudd
Vi vil i løpet av året oppleve flere eksempler på informasjon som skaper stor forvirring, rett og slett fordi de fleste ikke har innsett hvor god teknologien har blitt til å lure oss. Mye er relativt uskyldige påfunn, men det meste handler om dårlig håndverk. Noen av Norges ledende nyhetskilder blir lurt og tilliten de mister blir vanskelig å bygge opp igjen.
6. Vi får det første giftermålet i Norge hvor bruden er en robot (synth)
Vi ser flere digitale enstøinger som velger å isolere seg fra samfunnet på måter som skaper store utfordringer. For noen er det fortsatt FOGO (fear of Going Out) som gjelder, for andre er det manglende sosiale ferdigheter som gjør at de foretrekker å navigere i den «digitale virkeligheten». Har du ikke sett filmen HER så forstår du ikke hva jeg snakker om…
7. AI gjør Business Intelligence langt mer intelligent, og verdien av gode spørsmål øker!
Avanserte AI verktøy og en raskt økende informasjonsmengde kombinert med strenge GDPR krav gjør data til hard valuta og vi ser nye innovative løsninger som automatiserer mye av dagens tidkrevende jobber. Gode data og ditto analyser er minst like viktig som før, men gode promtere vil i økende grad overta for flinke kodere. Kunsten å stille de rette spørsmålene vil bli den nye superkraften, og de som er gode på det vil vasse i jobbtilbud i 2024..
8. IT- sjefer blir verdiskapere – eller outsources!
Stadig flere CIO’er tar rollen som visjonære mulighetsskapere og innovasjonsledere. Dette medfører at de blir sittende med en rekke konkrete og gode innspill på hvordan hverdagen kan forenkles og forbedres – for dem står IT for Innovativ Tenkning. Bremseklossene som er fornøyd med å bevare status quo blir i 2024 i økende grad bedt om å forlate organisasjonskartet.
9. Innovasjonsbølgen vokser i styrke, – det gjør også gevinstene for de som lykkes!
IT som verktøy skaper muligheter, men det er gode, raske og smidige innovasjonsprosesser som omskaper teknologien til nye innovative satsninger som kundene vet å verdsette. Økt innovasjonskraft vil stå på de fleste lederes julegaveliste, og de flinkeste innser verdien av å kontinuerlig utfordre både mindset, skillset og toolset.
La meg også peke på at Sosial Media avhengighet i løpet av året trolig vil defineres som en sykdom på lik linje med alkoholisme og ADHD. For enkelte vil skillelinjene mellom den virkelige verden, ulike nettsamfunn og fjas viskes bort i en jakt på sosial tilhørighet og evig dopaminpåfyll.
Realiteten er at enhver virksomhet må, for å møte kundenes krav og forventinger, jobbe smartere, raskere og bedre i 2024 for å bevare sin eksistensberettigelse. Dette er en naturlov, og naturlover bør respekteres, om det skal gå oss godt og vi vil leve lenge i Brønnøysundregistrene.
La meg avslutte med et fromt ønske om at vi alle klarer å skille mellom å være informert godt nok til å handle og å drukne i informasjon. Vi lever i en tid der det ikke lenger er hvor mye man leser, men hva man prioriterer og hvilke nettverk man tar del i som vil avgjøre vår grad av suksess.
Det kan også være verdt å minne om de fleste av oss har en lei tendens til å overvurdere hvilke endringer som kommer på kort sikt, – og gang på gang så undervurderer vi de endringene som skjer på lengre sikt.
Med varme ønsker om et inspirerende og innovativt 2024!
NB! Vi gjør oppmerksom på at denne kronikken skrevet av vår redaktør Truls Berg også har stått på trykk i desemberutgaven av Computerworld