1) Dyrk dine personlige egenskaper. Du må gjøre det du er best på, fordi da kan du differensiere deg (skille deg ut) bedre fra konkurrentene. Hvis du har en egen spisskompetanse, har du mye mer å tilby markedet enn alle andre. Hva er ditt spesialområde? Er du best i bransjen? Kan du tenke større? Kan din unike spisskompetanse komme samfunnet eller verden til nytte? Dette er viktige problemstillinger å ta i betraktning, fordi du lett vil bli glemt bort i mengden om du har litt lavere kompetanse enn de fleste på ditt område…
Vet du ikke hva du er best på? En coaching time hos en god coach kan komme til nytte.
2) Bygg et unikt nettverk: Møtte du en markedsøkonom forrige uke som hadde gode ideer? Hvorfor ikke legge denne personen til på LinkedIn, eller sende vedkommende en mail? Kanskje du trenger denne kompetansen til å hjelpe deg med ideen din.
Det er mange steder på nettet du kan lese om nettverksbygging. Wikihow har en god guide her.
Det er også mange nettverk du kan bli med i om du liker innovasjon. START Norge er en non profit studentorganisasjon som bidrar til innovasjon og entreprenørskap blant studenter i Norge. (Du kan også lese om inkubatorvirksomhet i SIVA og mentorordning i Connect her)
3) Det er viktig å være målrettet og tenke strategisk. Sett opp en tiltaksplan og tenk på din oppstart som et prosjekt. Du må ha resultatorienterte, objektivt målbare og tidsbestemte mål. Samtidig skal målet ditt være utviklende og realistiske. Mitt råd er: Skriv ned målet og kopier det på små post- it lapper som du setter rundt i leiligheten; På kontoret, badespeilet, kjøleskapet eller hvor du føler det riktig. Det viktigste er at du ser målet ofte!
4) Hva er din motivasjon for å lykkes? Vil du redde verden eller gjøre den til et bedre sted? Det kommer til å ta lang tid og være veldig dyrt. Da er det viktig at du holder på inspirasjonen og brenner for det du gjør. Da vil du lettere lykkes!
5) Bygg en skikkelig forretningsidé! Denne skal innebygge tre komponenter: Behov, målgruppe og hva slags spisskompetanse du har. Hva er et behov? Ordet behov viser til noe vi trenger, som ofte føles som en mangel eller en tomhet.
La oss ta et eksempel: Har du behov for en ny frisyre eller en klipp hos frisøren? Stort sett går man til frisøren fordi man enten har behov for å føle seg fresh, se bra ut eller skape et godt førsteintrykk for andre mennesker. Ingen av disse tre punktene sier noe om klipping. Poenget er at man alltid har behov som sitter litt dypere enn det man viser som forbruker. Det er også viktig å avgrense dette kun til et behov, som skal være det viktigste behovet din målgruppe har. Hva er så en målgruppe? En god målgruppe er et segment (en del) av totalmarkedet (dvs. alle potensielle kjøpere), som har en ting til felles. Det kan for eksempel være en gruppe overvektige som bor i en liten del av landet, som er mellom 20 og 30 år. Disse kan ha et behov for trening (les selvtillitt) og vil derfor trenge personlig trenere på et treningssenter, sammen med riktig kosthold?
6) Gjør alle forberedelser før oppstart av virksomheten. Hvem er konkurrentene? Hva gjør de, og hvordan gjør de det, og er det noe du kan gjøre bedre? Det er viktig å ha god oversikt, så lag gjerne et skjema der du analyserer deres styrker og svakheter. Da ser du hva du kan gjøre bedre eller hvordan du kan posisjonere deg i markedet for å differensiere deg (Skille deg ut). Dette og mer til må du skrive inn i en forretningsplan (med forretningside, markedsplan, økonomiske forutsetninger og handlingsplan etc.)
7) Markedsføring. Hva er formålet? Få folk til å bry seg og snakke om merket ditt. Da må du gi av deg selv og skaffe deg gode pilotkunder. Ikke bry deg om at det er få kjøpere/brukere av ditt produkt/tjeneste i starten.. Det er viktigst å ha gode kunder som kan snakke om produktet til alle, så etterhvert selger produktet/ tjenesten seg selv!
Vil du lese mer om dette? Les på kvinnovasjon (SIVA) sine sider, der har de 15 punkt det kan lønne seg å lese!
Se videoen jeg akkurat har lagt ut Intervju med Seth Godin. Denne oppsummerer dette inlegget litt:)