InnoMag har tatt et dypdykk i det norske startuplandskapet og gir deg her en oversikten over noen av Norges mest innovative oppstartsselskaper akkurat nå.
(Hele reportasjen og mye mer finner du i årets utgave av Innovasjonsmagasinet. Magasinet kan fås kjøpt på utvalgte Narvesen-butikker over hele landet)
Kandidatene er hentet fra InnoBørs, InnoMags uavhengige møteplass for gründere og investorer, nominasjoner fra InnoMag.no sine lesere og anerkjente innovasjonsmiljøer i Norge. Dette er det fjerde året Innovasjonsmagasinet arrangerer kåringen.
I år er de 50 startupene delt inn i to kategorier: Nykommere og vekstbedrifter. Denne artikkelen tar for seg kategorien vekst. De 25 som kom med på listen over årets nykommere, kan du lese mer om her.
Oppstartsbedriftene på listen ble vurdert etter følgende kriterier:
•Yngre enn fem år
•Grad av disruptiv innovasjon
•Grad av internasjonalt skaleringspotensial
•Presentasjon og profilering av virksomheten i ulike medier
• I tillegg har de 25 bedriftene under kategorien “vekst” måttet vise til dokumentert vekst i omsetningstallene.
I tillegg til redaksjonsjef Julie Vissgren og Innobørs-ansvarlig Gudbrand Teigen, besto juryen av Joachim Thorsen, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Nina Hoddø Bakås, gründer og styreleder i START Norge, Bente Lunke Norum, community manager i Connect Østlandet, Berg Moe, Partner & CEO i EntraHouse og Tormod Granheim, Country Manager i Seed Forum.
25 vekstbedrifter (Del 2)
Graphiq:
Teknologi endrer alle bransjer. De beste designerne og selskapene burde ikke kaste bort tiden på å finne hverandre, eller på utdaterte samarbeidsmetoder. Tiden burde brukes på å skape fantastiske resultater, mener gründerne av Graphiq. De har derfor utviklet en plattformen som kobler bedrifter med kvalitetssikrede designere. Med sine innovative prosesser skal de sikre den beste matchen i hvert prosjekt, enkel kommunikasjon og bra leveranser.
Propr:
Propr.no ble lansert i mai 2016 som en ny boligsalgstjeneste som skal gjøre det trygt, enkelt og billig å selge selv. Konseptet er enkelt: Dropp megleren, og selg boligen din selv. Tjenesten henter inn nødvendige dokumenter og har en mal for boligannonse som lett kan legges på Finn.no. Man kan bestille fotograf, takstmann og oppgjør via Propr.no, eller ordne det selv. Etter visningen logger kjøpere seg inn i budgiversystemet med BankID, og budrunden kan følges fra mobilen, ipaden eller pc’en. Når boligen er solgt, signeres kjøpekontrakten elektronisk.
Til nå skal Propr.no ha omsatt boliger for 1,1 milliarder kroner opplyser gründerne.
Picterus:
Picterus lanserer en app som skal diagnostisere gulsott hos nyfødte. Gulsott, forårsaker bortimot 114000 dødsfall og 63000 permanente hjerneskader årlig. Hvis tilstanden oppdages tidlig, kan den enkelt behandles ved hjelp av fototerapi. Men dessverre er dagens diagnoseverktøy for dyre til å kunne tas i bruk i lavinntektsland eller i hjem i den vestlige verden.
Appen skal i første omgang kunne brukes av helsepersonell som drar på tidlig hjemmebesøk etter fødsel. Liggetiden på sykehus har blitt redusert drastisk i den vestlige verden, noe som gir økt behov for oppfølging av gulsott i hjemmet. I tillegg kan appen brukes av helsepersonell i lavinntektsland der de ikke har råd til dagens verktøy i sykehusene.
Zoopit AS:
Zoopit sin forretningsmodell handler om å forenkle lokale leveringer ved å tilby et moderne logistikk-system til kundene.
På relativt kort tid har de fått noen av Nordens største logistikkbedrifter til å stole på at Zoopit håndterer deres leveringer. Norgesgruppen, Schibsted, ASKO, Apotek 1 og Princess er noen av dem. Så langt har de håndtert over 200 000 leveringer.
No Isolation:
No Isolation skaper teknologi med vidt forskjellige funksjoner og for vidt forskjellige brukergrupper, men med ett felles mål: å bekjempe ensomhet blant utsatte grupper i samfunnet.
Roboten AV1 lar elever delta i undervisningen på dager de er for syke til å være på skolen selv, og hjelper i dag mer enn 400 barn i hele Europa. KOMP kom etter en forespørsel fra Kreftforeningen om å skape et verktøy for eldre som har vansker med å ta i bruk ny teknologi. Med KOMP kan brukere motta bilder, meldinger og videosamtaler fra en app i avsenderens telefon. KOMP har kun én knapp, og ble utviklet for å være så brukervennlig som overhodet mulig for en gruppe mennesker som ikke har lyst, eller mulighet, til å sette seg inn i ny teknologi.
Gobitech AS:
Gobi er et norsk oppstartsselskap som har spesialisert seg på sosial underholdning. Ved å kombinere regissert TV-underholdning med styrkene i de nyere sosiale plattformene, har gründerne skapt en helt ny plattform for produksjon og distribusjon av interaktive TV-serier i storyformat. Dette formatet gjør innholdsproduksjon både billig og enkel, og byr på en rekke nye muligheter både i form av interaktivitet og distribusjon. Med over 100.000 registrerte brukere i Norge har Gobi allerede satt i verk en prosess for å skalere internasjonalt.
Zivid Labs AS:
Zivid Labs utvikler 3D-kameraer for industrielle roboter. Kort fortalt fungerer kameraet som øynene til roboten. Det globale markedet for 3D-kameraer er i sterk vekst, og Zivid Labs er en av de første bedriftene i verden som tilbyr denne type syn til industrien.
Dagens kunder benytter kameraet til alt fra å inspisere kvaliteten på jeans til å kvalitetssikre sveisen mellom jernbanesviller. Bilindustrien bruker kameraet i sin elbil-satsning for å montere batteriene riktig, og matvareindustrien benytter kameraet for å sjekke kvaliteten på innhøstede produkter
Ducky AS:
Ducky AS har laget en plattformen designet for å motivere individer, bedrifter og organisasjoner til å kvantifisere engasjementet til fordel for bærekraftig utvikling. Bak løsningen ligger kombinasjonen av nyskapende klimaforskning og handlingsfremmende klimakommunikasjon, som skal hjelpe å skape holdbar samfunnsmessig påvirkning.
Ducky er en web-app hvor man kan måle sitt personlige klimafotavtrykk og bygge klimaengasjement gjennom interaktive miljøutfordringer. Klimadataen Ducky bruker, beregnes fra et forbrukerperspektiv. Det betyr at alle globale klimagassutslipp kan spores tilbake til enkeltpersoner, gjennom deres etterspørsel etter produkter og tjenester hver dag.
Aristeia:
Aristeia utvikler et nytt turniké for å stanse livstruende blødninger i ekstremitetene. Turniké har lenge vært et omstridt redskap, men har under krigene i Irak og Afghanistan vist seg å være et uvurderlig hjelpemiddel. Dødsfall fra traumatiske skader kan i mange tilfeller forhindres ved å raskt kontrollere blødningen. Dette har ført til at turniké nå også implementeres i større grad sivilt.
I samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt har Aristeia laget en ny mekanisk løsning basert på en trekkstroppmekanisme lignende den man finner i påhengsmotorer og gressklippere. Dette vil kunne føre til en raskere og tryggere påføring av turnikéet i tillegg til at det gjør verktøyet tilgjengelig for førstehjelpere uten tidligere trening.
Tise AS:
Tise ønsker å gjøre verden mer bærekraftig ved å forbedre måten man handler klær på og skape et fellesskap rundt kjøp og salg. Appen Tise kombinerer de sosiale mekanismene og det personlige innholdet til apper som Instagram, med mer tradisjonelle rubrikkannonser for å skape en unik og inspirerende løsning.
Gründerne har fokusert på hvordan brukerne gjennom involvering kan være ambassadører for tjenesten. De har også fokusert på å engasjere brukerne gjennom å formidle deres eget samfunnsengasjement tilknyttet det å gi klær et lenger liv, og å gjøre verden litt mer bærekraftig.
MiniMeis
De tre gründerne bak MiniMeis – alle fedre – syntes at babyindustrien er lagt opp for mye etter mammaens ønsker og preferanser. Med sine egne erfaringer i bunn lanserte de derfor MiniMeis – en bæreanretning for barn som er laget av fedre, for fedre.
Ideen bak MiniMeis dukket opp da gründerne og vennene deres forstod at å bære barna på skuldrene ble foretrukket både av barna selv og av dem som foreldre. Etter å ha gjort research kom de frem til at det ikke enda fantes noen sånn løsning. Dette ble starten på en fem år lang periode med patentering, testing og produktutvikling. I dag har MiniMeis fått godkjent patentsøknad både i EU og i USA.
FlowMotion:
FlowMotion er et oppstartselskap fra NTNU som lager en smartphone- stabilisator som holder mobilkameraet helt i ro, mens brukeren kan bevege seg i stor hastighet. De har blitt omtalt i blant annet Forbes, Business Insider og forhåndssolgt stabilisatorer for over 40 millioner kroner. Selskapet har i overkant av 12 ansatte, har kontorer i Oslo og holder nå på å levere produktene. Visjonen er å gjøre videografi profesjonelt og tilgjengelig for alle, hvor som helst og når som helst.
Hold:
Hold er en applikasjon som belønner studenter for å fokusere på skolen. Dette gjøres gjennom å gi studentene incentiver til å redusere mobilbruken i skolesammenheng. Tiden brukerne er inaktive på mobilen, konverteres til poeng som kan brukes hos Holds samarbeidspartnere.
I dag bruker over 100.000 studenter i Norge applikasjonen. Med på laget har de partnere som Coca-Cola, 7-Eleven, Telenor, Just Eat, Danske Bank, Norsk Tipping og Microsoft. Partnerne stiller med et varierende utvalg av incentiver som for eksempel gratis kaffe, tilbud på snack, bedre lånerente og kinobilletter mot eksponering av merkevaren sin.
Eventum:
Eventum er Norges største bookingtjeneste for arrangementer. De tilbyr privatpersoner og bedrifter å finne, utforske og booke det perfekte lokalet til deres neste arrangement. Alt fra kun lokalet, til et skreddersydd arrangement basert på utleiers unike atmosfære og tjenester.
BlueEye Robotics AS:
Blueye Robotics ønsker å endre måten man opplever havet på gjennom en fjernstyrt undervannsdrone som lar brukerne utforske havet helt ned til 150m fra en smarttelefon eller tablet.
Deres Blueye Pioneer undervannsdrone har allerede bidratt under forskningsprosjekter på Great Barrier Reef, under isen på Svalbard, samt i søk- og redningsarbeid.
Nabobil AS:
Nabobil er en markedsplass for privat bilutleie. Du kan leie ut din egen bil, eller leie av andre. Med færre biler på veiene og mer effektiv utnyttelse av bilene som finnes, ønsker selskapet å bidra positivt til miljøet.
Nabobil er i dag Norges største bildelingstjeneste med 130.000 registrerte brukere, ca. 6000 biler og snart 70.000 gjennomførte leieforhold. I 2018 er målet å doble total omsetning (til 100 mill. kr) og antall leieforhold fra 2017.
VIO Media:
VIO er en digital plattform for kvalitetsjournalistikk, som kategoriserer innholdet fra over 60 magasiner og aviser, og kurerer det for deg som leser. Deres partnere er blant annet Morgenbladet, D2, Seilmagasinet og Fotografi.
VIO ble startet i 2015 på NTNU i Trondheim. Selskapet har hentet over 5 millioner i kapital, og har nå kontorer på Fredensborg i Oslo. Målet for 2018 er å skalere VIO ut av Norge og inn i nye markeder.
Optimeering Aqua AS:
Optimeering Aqua leverer programvare-plattformen BioMax. BioMax skal gjøre det mulig for oppdrettere å produsere mer fisk til lavere kostnad. Ved å optimalisere produksjonen opp mot markedet og kontrakter, gjør løsningen det også mulig å oppnå en høyere pris per kg, og redusere kostnaden ved å måtte møte inngåtte kontrakter.
Partnerne “Grieg Seafood” og “Cermaq” har vært sentrale i utvikling og testing av programvaren.
Fotobaren:
Fotobaren er Norges største leverandør av foto-opplevelser. De leverer alt fra enkle photobooth-opplevelser på bryllup og bursdag til mer avanserte og skreddersydde aktiveringer for større merkevarer.
Tjenesten, i sin enkleste form, fungerer slik at gjestene velger seg ut noen effekter, stiller seg foran Fotobaren og får se seg selv på skjermen. Bildene dukker umiddelbart opp på en delestasjon ved siden av, der de kan deles på sosiale medier eller sendes på epost og SMS. Noen sekunder etter blir bildene skrevet ut på printremser, som gjestene kan ta med seg hjem eller henge opp over kontorpulten til minne om begivenheten.
Iris AI:
Tech-gründeren Anita Schjøll Brede har utviklet “Iris AI”, en kunstig intelligens for forskningsmateriell ettersom det publiseres mer enn 3000 artikler daglig innen vitenskap, teknologi og medisin. Iris AI starter som en vitenskapelig assistent for alle som trenger å navigere i forskningsverdenen – alt fra R&D-avdelinger i store bedrifter via techgründere og patentadvokater til mastergradstudenter – og i løpet av de neste 10 årene er målet at hun gradvis selv blir en forsker.
Bubbly Group AS:
Bubbly er en interaktiv kiosk på handelsstedet som forener hi-tech og hi-touch for å skape en sterk og personlig forbindelse mellom merkevarer og deres kunder. Bubbly ønsker å gi kunden en forførende opplevelse, hvor hver interaksjon skal bidra til å samle sanntidsvirkende informasjon for merkevaren.
Vibbio:
VIBBIO Express er en videoløsning som skal gjøre det lettere å redigere video, Man laster opp innholdet man ønsker å bruke. Deretter redigerer Vibbio det og legger til smarte elementer – og leverer så en publiseringsklar video tilbake innen få dager. Kunden kan velge mellom en enkel selvbetjeningsløsning eller fullserviceløsning.
ConnectMyApps:
ConnectMyApps hjelper små og mellomstore bedrifter med å koble sammen sine eksisterende programvarer på en enkel og rimelig måte.
ConnectMyApps vil med andre ord gjøre data tilgjengelig fra en app til en annen. Den vil også sørge for å benytte data fra senest oppdaterte app. Synkronisering og kobling av apper skal gi bedre internkontroll og spare tid og penger, lover gründerne.
Eelume AS:
Eelume, en spin-off-bedrift fra NTNU AMOS, har startet utviklingen av en autonom, subsea-resident farkost for inspeksjon og vedlikehold av undervannsinstallasjoner. Farkosten er en slangerobot og har en lang, slank og fleksibel kropp bestående av leddmoduler, propellmoduler og ulike typer sensor- og verktøymoduler. Leddmodulene gjør at farkosten utgjør en fleksibel robotarm med gode tilkomstegenskaper som gjør det mulig å gjennomføre IMR på trange og krevende steder i en undervannsinstallasjon. Propellene langs slangekroppen kombinert med leddene, gjør farkosten til en selvgående robotarm under vann.
Farkosten skal i første omgang operere på dyp ned til 500m for å dekke feltene i Nordsjøen og andre store undervannsinstallasjoner rundt omkring i verden.
Domos:
Gründerne bak Domos ønsker å løse problemer knyttet til bruk av Wifi. Domos produserer en liten komponent som bredbåndsleverandøren plasserer på kunders routere. Komponenten kommuniserer så med Domos i skyen, hvor den sender informasjon og data om signalstyrke, dekning, antall enheter som er logget på, og radiostøy. Domos sin kunstig intelligens sender så tilbake en algoritme som optimaliserer routerens ytelse.
Selskapet har blant annet bredbåndselskapet NextGenTel som kunde.