Big Data har i flere år vært et trendbegrep, men dette er så mye mer enn bare en trend.
Det finnes nå så mange forskjellige verktøy og metoder for å generere, bearbeide og analysere data, at nærmest alt er mulig dersom man vet hvor og hvordan man skal lete.
Det skjer for tiden store endringer når det kommer til hvordan vi oppfatter Big Data som kunnskapsverktøy. Nytten av det kommer tydeligere frem og verktøyene som finnes blir stadig enklere å benytte. Kompetansen på området utvikler seg raskt, blir mer tilgjengelig og det later til at kun kreativiteten setter grensene for hva som er mulig. Dersom noen kan se for seg hvordan en ny app kan se ut, er det sannnynligvis noen som kan lage den også.
Artikkelen under (se kilde) ser på 5 ulike teknologiområder som vil akselerere bruken av Big Data fremover, og som gradvis vil integrere dette inn i daglig drift av virksomheter, så vel som i markeds- og kundeanalyser, prosessovervåking, informasjonsdeling osv.
Disse områdene gjør man lurt i å notere seg før de snappes opp av de ivrigste konkurrentene i nærheten, og du blir stående med luen i hånda!
Kilde: Gigaom
Datamengdene vil fortsette å vokse, og alle snakker om big data, men få gjør så mye med foreløpig. På GOBI-konferansen kan du høre flere konkrete eksempler på selskaper som har gjort noe konkret med big data, og hvilke resultater de har oppnådd. Du kan høre MailChimp sin chief data scientist, som analyserer 5 milliarder emails i måneden, Telenors data scientists som har analysert enorme mengder telefonidata for å effektivisere kampanjer, og du kan høre CargoSpotter sin CEO som analyser enorme mengder fraktinformasjon for å optimalisere businessen. http://www.gurusofbi.no/gobi_agenda_2014