3D-printing er på full vei til å revolusjonere vareproduksjonen slik vi kjenner den i dag. – Det er facinerende hva som er mulig, og jeg tror dette bare er toppen av isberget, sier ingeniør Stacia Carr, sjef for størrelser i Europas største nettbutikk Zalando.
(InnoMag opplyser om at fly og hotell ble sponset av Zalando.)
Zalando ble startet i en liten kjellerleilighet i Berlin i 2008, da studiekameratene David Schneider (26) og Robert Gentz (25) startet en skobutikk på nett, etter å ha blitt inspirert av amerikanske Zappos. I dag er nettbutikken Europas største og i fjor omstatte de for rundt 4,5 milliarder Euro.
Som alle andre nettbutikker, sliter Zalando med returer. I gjennomsnitt blir én av to pakker returnert til Zalandos varehus. En av de største grunnene til det er at varene kundene har bestilt, rett og slett ikke passer.
At klærne så helt annerledes ut på modellen enn de gjør når du prøver dem på hjemme, er noe fleste nettshoppere nok kan kjenne seg igjen i. Skoene er for trange, buksa for lang og toppen for stor. En bukse i en størrelse kan passe for et merke, mens man i et annet merke må gå opp både én og to størrelser for at den skal passe. Å vite hvilke størrelser som vil passe kunden, før de klikker produktet hjem, er med andre ord en viktig forutsetning for å få buk med nettbutikkenes desidert største utfordring.
– I et studio her i Berlin har vi en gruppe med modeller som har som jobb å prøve klær og sko på heltid. Dette for å finne ut om produktene er små, store eller normale i størrelsen. I tillegg samler vi data fra returskjemaene som våre kunder fyller ut i forbindelse med returen. Disse dataene brukes til å kunne gi våre kunder anbefalinger om hvilke størrelser de burde velger når de handler på nettsiden, sier ingenør Stacia Carr, sjef for sizing eller størrelser på norsk, når vi møter henne i Berlin under Zalandos årlige motefestival Bread & Butter.
På bakgrunn av disse tallene har de mulighet til å fortelle kundene hvordan størrelsen på produktet er på et generelt grunnlag, men de har også begynt å eksprimintere med personlige anbefalinger, forteller hun.
– Kunder er som regel villig til å dele størrelsesinformasjon dersom de vet det vil gjøre handleprosessen lettere for dem. Vi er derfor veldig nøye med å fortelle dem hva meningen bak dataene er da denne typen informasjon kan være sensitiv for mange. Dette har gjort at vi nå har mulighet til å anbefale kundene om hvilken størrelse de burde velge på bakgrunn av tidligere kjøp. Med andre ord kan vi gi dem anbefalinger om merker de aldri har kjøpt før, på bagrunn av at de har oppgitt størrelsesinformasjon om andre merker.
Tilbake i tid
I gode gamle dager var det du selv, familiemedlemmer, venner eller skreddere som lagde klærne du hadde på deg. Så kom masseproduksjon og kontakten mellom de som lagde klærne og de som skulle ha dem på seg, ble mye større.
Begynner vi nå å bevege oss tilbake i tid?
– Ja, du kan nesten si det. Vi er nå ferdig med første del av testingen av 3D-scanning her i Zalando. Det er facinerende hva som er mulig, og jeg tror dette bare er toppen av isberget. For oss er det dog viktig å skille mellom hva som er mulig og hva som er nødvendig. Ønsker kundene klær som passer perfekt, eller ønsker de å designe dem selv? Er det virkelig nødvendig for meg å se hvordan sokkene vil se ut på føttene? Kanskje ikke.
– I tillegg må vi tenke på det psykologiske askepktet, da kroppsbilde er en sensitiv ting for mange. Er man villig til å la seg 3D-scanne? Ønsker man å se en 3D-scann av seg selv når man kjøper klær eller holde der med å se en kontur som gir deg et mer abstrakt bilde av hvordan klærne kommer til å se ut?
– Det handler med andre ord om å finne “the sweet spot” og er noe vi kommer til å se nærmere på over de neste månedene. Det er viktig for oss å finne ut hva som er fordelene og ulempene ved teknologien. Målet er derimot klart. At produktene være skal passe ved første bestilling, slik at vi får redusert antall returer hos Zalando.