Spenningen var høy på Oslo Innovation House (OHOI) da 30 startups med dobbel eller trippel bunnlinje pitchet under Social Startup Bootcamp. 

Social Startup Bootcamp er et samarbeid mellom Ferd SE, SoSentral og den danske inkubatoren Den Sociale Kapitalfond (SKS). Programmet fikk inn 125 søkere, men kun 30 gikk videre til den tre-dagers lange bootcampen på OHOI. Bookcampen ble avsluttet med en nervepirrende pitche-konkurranse der hver av startupene fikk tre minutter på å vise seg frem for juryen. Kun 10 av de vil gå videre til et seks måneders akseleratorprogram for tidligfase-selskaper og prosjekter som løser samfunnsutfordringer.

Programmet har allerede blitt kjørt i Danmark i fem år – og det med stor suksess, kan den danske programdirektøren Ulrik Hauman fortelle.

– I Danmark har vi kjørt to slike programmer. Forskjellen mellom den danske og den norske modellen er at mani Norge jobber bredere og på tvers av sektorer , dette med tanke på at startupene ofte jobber i samarbeid med statlige organer som NAV. Det norske programmet er jo også et pilotprosjekt, så her er det viktig at man justerer underveis etterhvert som man ser hva som fungerer eller ikke. Den største likheten mellom de norske og de danske entreprenørene, slik jeg ser det, er at begeistringen, gløden og engasjementet blant de er den samme. Det er godt å se, sier han.

viktigheten av å bygge forskjellige miljøer

I Norge blir Social Startup i første omgang testet ut i Oslo og omegn, for deretter å kunne etableres i hele Norge. Administrerende direktør i Ferd Sosiale Entreprenører, Katinka Greve Leiner, har vært styremedlem i Den Sociale Kapitalfond i flere år. Hun har fulgt programmet over lengre tid og så etterhvert behovet for å kjøre et liknende program i Norge.

– Vi har sett på flere ulike modeller, men valgte tilslutt den danske løsningen. Programmet til SKF er jo allerede testet ut over tid, med veldig gode resultater. Vi merker jo at mye av tiden vår går til å hjelpe nettopp selskaper i tidlig-fase, når vi heller burde bruke mer tid på de vi faktisk har tatt om bord i Ferd SE. Samtidig ønsker vi jo selvsagt at så mange sosiale entreprenører som mulig skal lykkes. Gjennom dette programmet får vi muligheten til å gi oppstartsselskaper den foretningsutviklingskompetansen de så sårt trenger over en kort og intens periode.

– I tillegg var det viktig for oss å være med på å etablere en sosial akselerator som ikke var Ferd, men som står på egne bein. Det er nødvendig å bygge forskjellige miljøer hvis man skal oppnå best mulig resultat. Dette fordi man tenker forskjellig, man har forskjellige måter å gjøre ting på og man tester ofte ut forskjellige modeller.

På hvilken måte skiller sosiale startups seg fra andre typer startups? Hva slags utfordringer møter man?

– Man må gjøre ting på en helt annen måte fordi man må ta sosiale hensyn og derfor trenger andre verktøy å jobbe med. Vi må fokusere på helt klassiske foretningsutviklingsverktøy, samtidig som det er viktig å sette det sammenheng med sosiale modeller og redskaper. Det er mange hensyn å ta for å få bedriften til å blomstre – og det kan være utfordrende for mange.

Hvordan vil du oppsummere programmet så langt?

– Det har definitivt gitt mersmak, men det avgjørene blir jo å se på tilbakemeldingene og resulatene det har gitt oppstartselskapene om et års tid. Det er først da man virkelig kan måle om det har blitt en suksess eller ikke.

MoreJoy var en av de mange startupene som høstet stor applaus fra både juryen og publikum under pitche-konkurransen Foto: Alex Asensi.

Felles for alle startupene er at de opererer med dobbel eller trippel bunnlinje. Temaer som integrering, arbeidsinkludering og helse er likhetstegn som går igjen hos flere.

Her er oversikten over de 30 selskapene som pitchet:

  • Hogst AS
  • International Sandwich Brothers
  • Abildsø gård
  • Dråpen i Havet
  • Trygg av natur AS
  • Mestringsguiden AS
  • AntrozoologiSenteret
  • Helseforum for kvinner
  • Nabolagshager
  • Sisters in Business
  • Mora di
  • moreJoy
  • HELT MED
  • MIN KLODE AS
  • KompAks AS
  • Grønt & Rent
  • Yelpi AS
  • Lydfarge AS
  • Restarters Norway
  • VipiCash
  • iMAL
  • The 24/7-Center
  • Florafondet
  • Flash Studio
  • NABO Oslo
  • Farm in Action AS
  • Bestfør AS
  • Vindskift
  • Nedenfra Ideelt
  • WIDE-INK AS
  • Dyrebar Omsorg

Hvem av de 10 startupene som går videre vil bli avslørt på InnoMag.no de nærmeste dagene.