Ikke la Big Data skuta seile sin egen sjø, ta plass ved roret og sett kursen mot din egen Big Data horisont nå!
(Artikkelen er presentert på vegne av søkeselskapet Comperio)
Big data er tidens tredje hotteste buzzword, men ikke alle er klar over hva det er, hvor de kan finne det, eller hva man skal med det. Big Data er i ferd med å vokse frem under beina på de fleste av oss. Det digitale universet fordobles for annet hvert år som går. Internett, mobil og ikke minst tingenes internett genererer stadig mer informasjon.
Skal du lykkes i forretningslivet i dag, er du avhengig av å kjenne brukernes bevegelser og kunne tilpasse løsningen din etter dette.
Du kan velge å stole på maktene, som Snåsamannen eller Märtha, eller du kan ta makten i din egen hånd og høste innsikten som ligger begravet i virksomhetens og brukernes logger.
3 steg
Vi tar utgangspunkt i at du har en nettside, og at du får tak i loggene til denne. I tillegg trenger du en datamaskin, samt en datakyndig person, helst en med utvikler-kompetanse.
Slik kommer du i gang:
- Identifiser 3 målbare KPI’er.
Forslag: Sidevisninger pr. dag, Mest brukte spørreord, Responstid pr.side - Mat loggene inn i ELK.
Finn logdata og en utvikler. Utvikleren finner lett ut av dette. - Visualisér KPI’ene.
Hold fast i utvikleren, mens dere sammen ser på dataene i Kibana og finner passende grafisk fremstilling.
KPI
Forslagene til KPIer er standard måletall for nettsider. Dette er tall som alle nettsideanalyseverktøy, som Google Analytics, kan gi deg i dag. Forskjellen er at nå er det du som setter sammen grafene og utvikler verktøyene, dataene tilhører deg, og måten du velger å sette informasjonen sammen på for å skape innsikt er helt opp til deg selv. Igjen; Hensikten her er å demonstrere en teknikk og vise fram et verktøy, ikke å fortelle deg hvilke KPIer du bør være opptatt av.
ELK
ELK , som nevnt over, eller den såkalte “ELK stacken”, tilbyr et komplett Big Data lagrings-, søk- og analyse-verktøy. ELK står for Elasticsearch, Logstash og Kibana, en samling open source produkter utviklet av teknologiselskapet Elastic. Søkemotoren Elasticsearch er kjernen i stacken, med fokus på utviklervennlighet og skalerbarhet. Logstash mater data inn i Elasticsearch, mens Kibana tilbyr ad-hoc data-analyse og nydelige visualiseringer og grafer.
Netflix, GitHub, Microsoft er eksempler på gigantvirksomheter som benytter Elasticsearch i kjernen av sin virksomhet.
Bakgrunnen til plattformens popularitet ligger i at den er enkel å starte med, samtidig som den leverer uovertrufne søke- og analyse-muligheter. ELK stacken nevnes ofte i samme åndedrag som Big Data, ettersom den takler større datamengder.
En start
Loggene til nettsiden din kvalifisere antakeligvis ikke helt til betegnelsen Big Data. Poenget er at verktøykassen vi introduserer her står du rustet til større oppgaver.
Du kan kan komme i gang med å ta makten over bedriftens datalogger uten at det krever store ressurser. Planen kan legges underveis, samtidig som enkel tilgang til rådata alene kan skape både ny innsikt og nye spørsmål og behov.
Søk og analyse av store datamengder, som f.eks. transaksjonslogger, nettverkstrafikk, brannmur, internett-aktivitet i stor skale, som twitter, irc, nettsider osv.
Det norske søketeknologiselskapet Comperio er partner med Elastic, og har mange utviklere som du kan hjelpe deg gjennom disse tre stegene. Comperio har jobbet med søk siden 2004 og er et av verdens ledende selskaper innen søketeknologi.
Ikke la Big Data skuta seile sin egen sjø, ta plass ved roret og sett kursen mot din egen Big Data horisont nå!
(Artikkelen er presentert på vegne av søkeselskapet Comperio)
(Les om Comperios frokostmøte om hvordan forstå kundene dine bedre)