I år er det hele 20 år siden Ungt Entreprenørskap ble stiftet. Vi har tatt et dypdykk i arkivet og sett på hva ungdommen før i tiden fant opp av nye innovasjoner.
Selv om Ungt Entreprenørskap (UE) først ble stiftet i 1997, ble de første ungdomsbedriftene startet allerede I 1991/1992. Først ut var ”Greåker Søtt og Brukt”. De produserte “Knott”-sukkertøy på tablettmaskin og solgte brukte klær og vinylplater. De drev også videresalg av mat og bakepapir fra en lokal industribedrift.
I 1997 derimot, da det aller første nasjonale mesterskapet for Ungdomsbedrift ble arrangert, var det Mjølner UB fra Greåker videregående skole som imponerte dommerne mest og dermed stakk av med seieren for sine himmelske pikekyss og sin innovative “snuble-trapp”.
De neste årene var det innovasjoner som pizzaklype, malingspann-tut, egnedesignede skjærgårdsmotiver i tre og den flate spesialmatboksen “wonderbox”, som skulle få æren av å smykke seg med tittelen Norges beste Ungdomsbedrift.
– I “gamle dager” laget ofte ungdomsbedriftene produktene sine selv. I dag utvikler de mest avanserte ungdomsbedriftene prototyper i samarbeid med næringslivet. Noen produserer egne varer, eller importerer produkter som ikke finnes i Norge, forteller Wenche som selv har jobbet kommunikasjonsansvarlig i UE i over 15 år.
– Teknologi har også endret rammebetingelsene fullstendig for ungdomsbedrifter. Den gjør at de kan kommunisere og markedsføre seg gjennom helt nye og gratis kanaler. De har egne nettsider, og er på Facebook, Instagram og SnapChat. Tidligere sto de gjerne på kjøpesentre eller solgte produkter på en stand på skolen, og de flinkeste fikk produsert egne brosjyrer – på papir, selvføgelig, fortsetter hun.
Ser tydelig trend blant dagens unge entreprenører
At det å starte sin egen ungdomsbedrift er i vinden som aldri før, er det lite tvil om. I 1997/1998 var det kun 403 elever som drev ungdomsbedrift. I 2016 var det over 11 000. Til sammen har 192 005 elever i videregående skole fått erfaring med Ungdomsbedrift siden oppstarten.
– Aldri før har UE vært mer relevant enn nå. Dagens unge er fremtidens ledere i næringslivet og de skal utvikle velferdsamfunnet fremover. Vi har hatt en fantastisk vekst, men vi har ambisjoner om at alle elever og studenter skal få tilbud om entreprenørskap i utdanningen sin. Det er et stykke igjen til vi er der, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup og styreleder i UE.
Av de 19 ungdomsbedriftene som representerer hvert sitt fylke i den nasjonale finalen som sparkes i gang i dag, finner vi blant annet Aewa UB fra Østfold som har utviklet et silikonbånd for Airpods, Kragerø miljø og østers UB fra Telemark som har utviklet den første norske østersausen og Ubamboo UB fra Hordaland som har laget en 100 % resirkulær tannbørste.
– Vi ser en klar trend blant ungdomsbedriftene de siste årene, nemlig at de har et økende fokus på bærekraft og miljø. Blant årets NM-deltakere har vi rekordhøy deltakelse innen sosiale entreprenører. Gjenbruk og “grønt entreprenørskap” er også trendy blant ungdomsbedriftene. Dette er en utvikling vi ønsker velkommen og den viser at læringen i Ungdomsbedrift er både relevant og tidsriktig, sier administrerende direktør i UE, Grete Ingeborg Nykkelmo.