Denne uken skrives ukekommentaren fra verdens teknologi – og innovasjonsmekka, nemlig Silicon Valley utenfor San Francisco. Her befinner Innomag seg i godt selskap med 25 ledere i regi av Open Innovation Lab of Norway.
Etter å ha tilbrakt to dager på Stanford Universitetet, møtt nettgiganten Amazon’s utviklingssjef, besøkt flotte selskaper som Google, Uber, Centre for Creative leadership og Datameer, er det gledelig å kunne konstatere at det er «norske» Meltwater som på flere vis imponerer mest. Trysilgutten Jørn Lyseggen fortalte om en reise fra skur 13 på Tjuvholmen frem til dagens situasjon som verdens ledende medieovervåkningsaktør, og det var umulig å ikke bli imponert over hva han og hans team har fått til på 15 år. Jørn var klar og tydelig på at det er fullt mulig å lykkes også for nordmenn som tør å tenke stort og bygge sten på sten med et sterkt verdigrunnlag og en innovasjonskultur som alle kan være stolt av som sement. 1400 medarbeidere og over 60 kontorer verden rundt imponert i hvert fall oss – ukens Innovasjonsblomst er herved overlevert!
Mens mediene i Norge skriver side opp og ned om Johaugs leppepomade, har de norske lederne her borte hevet blikket, sett lyset og fått både inspirasjon og ny innsikt, – og det kan alle trenge i et år som nok vil endre mye for mange. Vi i Innomag vil i tiden som kommer gi deg som leser flere inntrykk fra denne rare flate stripen med land mellom San Francisco i nord og San Jose i sør som har samlet omtrent alt som kan krype og gå av teknologiselskaper. Frank Sinatra hevdet i sin tid at kunne du lykkes i New York så kunne du få det til overalt, i Tekno-versjonen av Sinatra’s kjenningsmelodi ville New York vært byttet ut med Silicon Valley. Med et lite unntak, flere og flere velger San Francisco. Både Meltwater, Uber og Twitter har faktisk valgt å legge sine hovedkontor innenfor et par steinkast fra hverandre rundt Market Street.
Lyset de har sett, blinker med stor fet digital skrift at fremtiden er digital og innsikt er viktigere enn noensinne. Uber sa det rett ut – vi er et teknologiselskap som ser på både våre sjåfører og deres passasjerer som kunder. Kunder de ønsker å tilfredsstille på stadig nye og bedre vis. Mens norske myndigheter foreløpig velger å sloss mot denne teknologien i et gammelmodig forsvar av taxinæringen, spyr digitale vinnerselskaper ut data i en slik mengde at tiden for å følge rene magefølelser er forbi. De beste henter i stedet ut verdifull innsikt fra nye typer rapporterings- og analyseløsninger som håndterer enorme datamengder i sanntid.
Den andre store lærdommen her borte er at ikke bare er det å feile tillatt, det er faktisk forventet – gjør du ikke feil er ikke målene tøffe nok og farten din ikke stor nok. Her har nok mange norske selskaper et stykke vei å gå, – du kjenner sikkert noen virksomheter som ikke akkurat belønner de som satser og tråkker feil du også.
I en uke der det også rapporteres at George Orwells gamle klassiker 1984 igjen klatrer til topps på Amazons salgslister, er det et gledelig lyspunkt å konstatere at DNV GL for 4. gang gir ut sin globale mulighetsrapport, Global Opportunity Report 2017. Også i år har de trukket frem 15 muligheter basert på 5 viktige globale utfordringer, i en global dugnad der over 5500 ledere har vært involvert (jeg er en av dem). Vi gratulerer og applauderer det flotte arbeidet som ligger til grunn for disse rapportene.
Happy Friday!