For noen dager siden ga jeg stafettpinnen i Innovation Forum Norway videre til min etterfølger, og det medførte at tankene fløy tilbake til da jeg startet mitt første selskap, i forrige årtusen – før internettet og på en tid da entreprenørskap ble sett på som reinspikka galskap. I dag drømmer 5 av 10 om å starte noe eget, og det har aldri vært så billig å starte opp som nå. Det har for øvrig heller aldri vært så billig å låne penger og så dyrt å ha penger.
Det har vært en revolusjon i måten samfunnet oppfatter entreprenører på, men veien fra idé til resultat, er fortsatt både humpete, krevende og dårlig skiltet. Her har Innomag.no en jobb å gjøre, – det handler om å være på lag med endringsagentene og fremme økt digital innsikt.
Min tro på at fremtiden er digital og nettverksbasert, er like stor i dag som for 25 år siden. Jeg er også overbevist om at verdien av inspirasjon, innovasjon og innsikt i mange virksomheter fortsatt er undervurdert!
La oss derfor bruke anledningen til å drepe tre seiglivede myter;
- 1. Vår tids talenter er IKKE hvileløse nomader på jakt etter kortsiktige gevinster. De søker virksomheter som evner å skape sunn og grønn vekst. Dyktige medarbeidere har behov for å føle seg involvert, ivaretatt og informert. Ledere som lykkes med å hente ut potensialet i den inspirerte kapitalen vil være de som vinner. Derfor er Inspirasjon viktigere enn noensinne!
- Vår tids kunder er IKKE uengasjerte, uinteresserte forbrukere som hopper fra produkt til produkt. De søker løsninger som er bedre, raskere og mer verdiøkende. Krevende kunder ønsker derfor løsninger som begeistrer, berører og beriker. Ledere som innser at det som var godt nok i går ikke holder mål i morgen, vil være de som vinner. Derfor er Innovasjon viktigere enn noensinne!
- Vår tids ledere er IKKE profittjegere uten evne og vilje til å tenke på annet enn rene materielle goder. De søker løsninger som bidrar til å skape en bedre verden. Engasjerte ledere innser at nye kommunikasjonskanaler er digitale, direkte og dialogorienterte. Ledere som evner å kommunisere på måter som engasjerer og skaper konkurransefordeler, vil være de som vinner. Derfor er Innsikt viktigere enn noensinne!
Realiteten er at nye tider krever nye grep. Oppfordringen til deg som leser dette er at det er på tide å stille seg på lag med endringsagentene. Min påstand er at det vil gå deg godt om du evner å skape merverdier og hjelpe talentene med å jobbe smartere, samt legge til rette for kontinuerlig utvikling og læring. Det handler om å hente ut kreativitetseffekten og skape en kultur som oppmuntrer til kontinuerlig skaperkraft –kunsten å prøve, feile raskt og endre intelligent.
Er så dette nok? Nei – ikke helt. Du må også hente ut IT-effekten ved å sørge for at teknologien endres fra å være et støttehjul til å bli selve drivhjulet. Det handler om å utnytte informasjonshavet på måter som fjerner usikkerhet og øker informasjonsgevinstene – kall det gjerne digitalisering.
Hva kan så ødelegge idyllen?
Problemet er at altfor mange virksomheter forelsker seg i sitt eget speilbilde og sin egen suksess – de går rett og slett i suksessfellen. Overbevist om sin egen fortreffelighet fortsetter de med samme oppskrift som i sin tid brakte dem suksess, uten å ta hensyn til at verden endrer seg. Blinde for nye konkurrenter og bransjeglidninger lukker de øynene for at nye aktører med bedre kundekontakt i 2016 kan stjele store posisjoner overraskende raskt.
Kjære leser, ikke gå i den fellen og lykke til med å spille på det nye vinnerlaget – change is the only constant, som den greske filosofen Heraclitus allerede for 2500 år siden sa. Kongeriket trenger oss som aldri før!