Steffen Sutorius mener det fortsatt ligger et uførløst potensial i å koordinere og samordne utviklingen av offentlig sektor. 2. mai tiltrer han i stillingen som Difis nye direktør, der innovasjon, omstilling og tettere samarbeid med privat sektor vil stå høyt på agendaen.  

Navn og alder: Steffen Sutorius (46)
Favorittduppeditt: Mobilen
Dine tre favorittapper: LinkedIn, VG og DN
Beskriv deg selv med tre ord: Målrettet, rettferdig og uformell
Hvordan kobler du av om våren? Våren er en fin tid til å være ute sammen med gode venner. Det er herlig å kunne spise ute og nyte den første varmen fra solen. Ellers er jo også påsken en fin tid for en tur på fjellet eller til varmere strøk for komme sommeren litt i forkjøpet.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør/kommer til å gjøre?

Jeg er veldig interessert i både sport og bil. Men den viktigste lidenskapen for jobben i Difi er nok å utgjøre en forskjell. Difi skal være en pådriver for å fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor. Samfunnsoppdraget til Difi gir en enorm mulighet til å skape merverdi for samfunnet.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Det som inspirerer mest er å vite at endringer kan gi de vi er til for bedre og rimeligere tjenester. Slike endringer er nødvendige for at Norge fortsatt skal sikre god velferd for sine innbyggere i fremtiden. Jeg blir også inspirert av å lytte til og lære av dyktige offentlige og private aktører som har høstet verdifulle erfaringer på godt og vondt fra tidligere omstillinger.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Det er mange som mener mye om fremtiden. Det viktigste vil være å lytte til mine kollegaer i Difi og våre viktigste samarbeidspartnere når jeg starter jobben 2. mai. Det er mange som har verdifull innsikt i utfordringene vi står overfor, og kloke tanker om hvordan vi bør møte dem. For meg er det viktig å starte denne dialogen og dette samarbeidet så snart som mulig.

Hvorfor søkte du på stillingen som direktør for Difi?

For meg er stillingen en mulighet til å utgjøre en forskjell. Samfunnsoppdraget til Difi som spydspiss for moderniseringen av offentlig sektor er noe av det mest meningsfylte jeg kan tenke meg. Jeg mener det fortsatt ligger et uførløst potensial i å koordinere og samordne utviklingen av offentlig sektor. For å lykkes, må jeg og medarbeiderne i Difi skape resultater sammen med andre offentlige og private aktører. Dette er både givende og motiverende.

Hvorfor tror du at du ble valgt som ny direktør for Difi?

For meg var det viktig å finne ut om jeg var direktøren Difi trengte. Derfor presenterte jeg mine tanker for departementet om hvordan Difi kan ta et større strategisk ansvar innenfor ledelse og organisering, digitalisering av offentlig sektor og offentlige innkjøp. Det tror jeg var avklarende for begge parter. Jeg har også erfaring fra Difis ansvarsområder i tidligere stillinger, blant annet som ansvarlig for et stort omstillings – og digitaliseringsprosjekt til over 1 milliard kroner.

 Hvordan ser Difi ut i 2020? (hva har endret seg siden du tok over)

Jeg starter først i Difi 2. mai. For meg er det avgjørende å lytte til kollegaer og samarbeidspartnere før jeg har sterke meninger om fremtiden. Helt overordnet må eiere, samarbeidspartnere og interessenter erfare at Difi har vært og er en strategisk og anerkjent katalysator i utviklingen og omstillingen av offentlig sektor i 2020.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Utfordrere som tenker nytt og annerledes på ulike måter er verdifulle og helt nødvendige for å drive innovasjon. Jeg tror vi vil og bør bli utfordret av bedrifter som ikke er bundet opp i tradisjonelle løsninger. De har fordelen av at de kan bygge opp sin virksomhet uten å være bundet av historiske løsninger. Ellers vil nok flere bransjer utfordre oss på samme måte som bankene og finansbransjen har vært flinke til med sine selvbetjeningsløsninger. I tillegg har vi dyktige bransjeforeninger som både har meninger og kompetanse.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Difi nå og hvor stor rolle tror du innovasjon vil spille for Difi i tiden fremover ? 

Etter som jeg ikke har startet jobben i Difi, verken kan eller vil sette karakter på hvor høyt innovasjon er forankret i Difi. Ordet innovasjon stammer jo fra det latinske ordet «innovare», som betyr fornye. Samfunnsoppdrag til Difi er nettopp å fornye offentlig sektor. Derfor er det ingen tvil om at innovasjon vil spille en stor rolle for Difi i årene som kommer.

Hvordan tror du Difis kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?

Kommunikasjon er et område som er særdeles viktig for Difi på mange måter, også for å lykkes med digitalisering. Digitalisering handler om langt mer enn teknologi. Det er lett å svare at mange av Difis tjenester vil bli mer digitaliserte og selvbetjente i fremtiden. For eksempel er relevant innhold og et klart språk en forutsetning for å skape brukervennlige digitale tjenester. Vi vet også at endringsprosesser, som modernisering og omstilling av offentlig sektor er avhengig av god kommunikasjon – både internt og eksternt. I tillegg må Difi bruke kommunikasjon til å skape dialog og gode relasjoner med de som styrer oss, våre brukere, samarbeidspartnere og interessenter. Difi må også kunne kommunisere dagens situasjon, hva som er vårt felles målbilde og prosjekt og i hvilken grad vi oppnår målene vi har satt oss. Dette vil bli viktige byggesteiner i Difis kommunikasjonsstrategi.

I tidligere intervju for Digi har kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner gått ut og sagt at “Difi skal være en spydspiss for omstilling i offentlig sektor”. Er du enig? Hvis ja, på hvilken måte?

Ja, det er jeg helt enig i, og jeg er veldig glad for at statsråd Sanner har uttalt dette så tydelig. Dette ligger også til en viss grad i samfunnsoppdraget til Difi allerede. Evalueringen viser at flere offentlige virksomheter ønsker at Difi skal ta denne rollen i enda større grad. Jeg tror de fleste er enige om at bedre koordinering og samordning av offentlige omstillingsprosesser kan gi store besparelser og større gevinster i fremtiden. Dette er ikke en oppgave Difi kan eller skal gjennomføre alene. Det er avgjørende at Difi oppnår gode relasjoner med andre offentlige virksomheter og er en respektert bidragsyter i offentlige omstillingsprosesser.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Jeg er veldig optimistisk til omstillingen av både offentlig og privat sektor. Det må man være som leder av Difi. Det viktigste er at vi har en felles strategi for omstillingsprosessen som ligger foran oss, og vi må ha stor gjennomføringskraft. Norge har en velfungerende offentlig sektor med mange velferdsgoder. For at vi skal kunne opprettholde de samme velferdsgodene, kan vi ikke skyve nødvendige omstillingsprosesser foran oss. Dette betyr at alle virksomheter kontinuerlig må forbedre og effektivisere sine tjenester. Kontinuerlig forbedring er en naturlig del av agendaen til både private og offentlige virksomheter. I Norge vil vi på kort og mellomlang sikt oppleve en eldrebølge som krever større ressurser fra det offentlige. Vi er helt avhengige av velferdsteknologi og digitalisering for å møte eldrebølgen. I tillegg har inntektene fra oljevirksomheten vært synkende de siste årene. Alt dette betyr at vi ikke kan opprettholde dagens velferdsgoder uten omstillinger i offentlig sektor. Jo tidligere og bedre vi gjennomfører dem, jo bedre blir det for kommende generasjoner. Vi må tenke at endring er det normale.

Regjeringen har i større grad enn tidligere lagt vekt på mer samarbeid mellom privat og offentlig sektor som metode for å oppnå best mulig resultat. I hvilken grad ser du for deg at Difi vil komme til å være en pådriver for større samarbeid mellom offentlig og privat sektor?

Mange virksomheter i privat sektor har vært gjennom store omstillinger. Bank – og finansbransjen er et godt eksempel som har lykkes med sine selvbetjeningsløsninger. Jeg mener det er viktig at det offentlige trekker lærdom fra alle gode krefter, inkludert privat næringsliv og deres omstillingsprosesser. Innovasjon handler i stor grad om å lære av andre, og innovative anskaffelser handler også om å lytte til leverandører og å være åpne for nye tanker og løsninger. Vi kan lære mye av andres suksesser, utfordringer og feilskjær. Vi må bli flinkere til å snakke om og dele våre feil, som ofte er de mest verdifulle erfaringene. På noen områder kan det helt sikkert også være andre synergier ved et tettere samarbeid med privat sektor. Det vil derfor også vært sentralt for Difi å ha et godt nettverk i privat sektor fremover. Difi verken skal eller kan modernisere offentlig sektor alene – vi skal skape resultater sammen med andre. Det gleder jeg meg til.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here