I 2013 ble Gerd Kristiansen valgt som ny LO-leder. Siden den gang har landsorganisasjonen passert en million medlemmer. Det krever et samfunnsansvar. Men, når man ikke jobber med integregringspolitikken eller bekjemper arbeidsløshet, må også en LO-leder av og til finne pusterom og koble av. Det gjør hun på samme måte som statsministeren, og spiller Candy Crush på mobilen.
Navn: Gerd Kristiansen
Stilling: LO-leder
Favorittduppeditt: Det må være min IPhone 6S plus
Dine tre favoritt-apper: Jeg sjekker Facebook litt for mange ganger om dagen, så har jeg en artig app som gjør at jeg kan følge med på skipstrafikken langs kysten, jeg er nok godt over gjennomsnittlig opptatt av det maritime! I tillegg kobler jeg i likhet med statsministeren av med Candy Crush.
Hvordan kobler du best av om våren?: Jeg er veldig glad i å jobbe i hagen, og gjøre praktiske ting utendørs rundt huset.
Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?
– Jeg er sikker på at LO har fortsatt medlemsveksten, og har passert en million medlemmer med god margin. Og spiller en viktig rolle i både å ta vare på de enkelte medlemmer og ta samfunnsansvar slik vi alltid har gjort.
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din virksomhet?
– Jeg er veldig glad i å møte folk, jeg kommer jo fra psykiatrien og jobbet med mennesker der. Prøver å ha god kontakt med mine medarbeidere internt, samtidig som jeg reiser mye rundt for å treffe medlemmer.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet? På hvilken måte?
– Norske arbeidstakere er svært flinke til å omstille seg og å bidra til fornyelse ute på arbeidsplassene, “medarbeiderdrevet innovasjon” er et av våre fremste konkurransefortrinn. Det preger jo også måten vi jobber på, ved å ta nye ting i bruk og være åpne når vi forholder oss til arbeidsgivere og prosesser i bedriftene. Vi har en stor næringspolitisk avdeling som jobber med disse spørsmålene.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
– Det blir dessverre ikke tid til å dypdykke ned i alt som er nytt og spennende. Men jeg leser mye – både aviser og bøker. Heldigvis også har vi flinke folk både på Folkets Hus og i forbundene som løfter nye perspektiver inn hele tiden.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
– Jeg har etter hvert mange barnebarn, og merker at deres framtid betyr stadig mer for hvordan jeg tenker – hvilket samfunn de skal overta og leve i framover.
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
– Vi ser store muligheter i at både vi og særlig forbundene kan nå ut til de enkelte medlemmer med informasjon og budskap mye raskere og presist enn før. Nå har vi også nettopp solgt oss ut av Amedia og papiraviser, og lager ny strategi for hvordan vi skal prege debatten i det offentlige rom framover. Det er ikke tvil om at det digitale og sosiale plattformer vil ha en viktig plass der.
Det er en stund siden NHOs årsmøte hvor dere gikk sammen på scenen. Hva har skjedd siden? – Hvor ligger fokuset framover?
– Vi fortsetter å samarbeide med NHO på mange områder – blant annet gjør vi en jobb i integreringspolitikken og med å finne måter å bekjempe arbeidsløsheten på. Akkurat nå er det lønnsoppgjøret som er i gang, og der har vi jo litt ulike interesser å ta vare på. Men det håndterer vi.