Oppstartsbedrifter har ofte lite, eller ingenting i markedsbudsjett. Her er 10 gode råd til hvordan du kan lykkes med PR i din startup.
Foto: @FrederikWaitz
Under Elance sitt arrangement “PR for Startups” var vi vitne til en realistisk, avslappet diskusjon hvor fire gründere og en PR-ekspert ga salen et innblikk i hvordan utfordringen med PR i oppstartsbedrifter kan løses.
I sofaen satt Lars Willner(gründer, Instrument Champ), Mari Stølan(gründer, Sølv Clothing), Tor Jørgen Bergbye(Associate, Kreab Gavin Anderson), Vilhelm Vardøy(gründer, Xeneta) og Anne Dubrau(gründer, Epleslang).
Her er 10 do’s and dont’s fra kvelden:
1. Det finnes ikke én oppskrift som kan gjengis for alle om hvordan man kan lykkes med PR.
2. Følg med på trender på Twitter og på Google Zeitgeist – kast deg inn i diskusjonene!
3. Tracking – Hva funker? Man bør ha oversikt over hva som genererer klikk/kunder etc.
4. Ikke send pressemeldingen din på mail til alle journalister du kan finne og forvent suksess.
5. Tenk i gjennom hvorfor noen bryr seg om hva du holder på med.
6. Sett produktet ditt inn i en større kontekst, hvilken nytte gjør produktet?
7. 9 av 10 må jobbe mer med kredibilitet enn visibilitet.
8. Fokuser på å skape verdi for kundene, la dem være din beste reklameplakat!
9. Vis verden at selskapet er mer enn bare produktet.
10. Gå lokalt før du går globalt! Lokalavisen er et godt sted å starte. Anne Dubrau fra Epleslang startet med å invitere journalisten i lokalavisa hjem til seg på eplekake.