Denne uken feirer Facebook sitt tiende år. Det kan ikke stikkes under en stol at Myspace sin begravelsesagent, Mark Zuckerberg, har hatt en av tiårets største teknologiske suksesser. Det sosiale mediet brukes av hele 1,23 millarder mennesker hver måned. Her er ti årsaker til at vi tror Facebook har hatt en overveldende suksess:
1. Det er ENKELT!
Alle mesterer Facebook! Twitter, LinkedIn og Pinterest krever at man setter seg inn i begreper som hashtags(#), followers, grupper og circles. Bestemor, tante og han litt sære onkelen som fortsatt lurer på om datavirus smitter til mennesker, forstår seg på Facebooks intuitive oppsett.
2. Brukervennlighet
Ja, vi har nevnt at det er enkelt å bruke, men en av årsakene til at Facebook dumpet Myspace ned fra SOME-tronen i 2008, er mest sannsynlig MySpace sitt kompliserte oppsett. Det krevde timesvis med leting, og ofte også egen koding, for at man skulle få designet slik man ønsket å ha det. Tidligere Facebookpresident Sean Parker beskrev Myspace som “en haug med dårlig design”.
Mange har ønsket seg personlige stiler til sin Facebook-profil, og dette er sikkert en av årsakene til at Mark og teamet har latt være. En stressfri hverdag som ikke skremmer brukere unna.
3. Kontinuerlige oppdateringer
Selv om Facebooks kontinuerlige endringer frustrerer mange, har det ikke ført til at brukere har forlatt det sosiale mediet. En verden i forandring krever nye funksjoner. Noen av funksjonene ble vel mottatt, som for eksempel private meldinger, mens andre ble glemt.
4. Tilleggsapplikasjoner
Grunnstammen i Facebook er stødig, men svært mange av oss bruker mesteparten av den daglige Facebooktiden på tilleggsapplikasjoner. Bare se på suksessen bak FarmVille eller CandyCrush! De irriterende spillinvitasjonene er også super markedsføring for spillene, og la oss bare innrømme – de ekstra livene til Candy Crush er hendige!
5. Pioneerer på smarttelefon
Da menneskeheten ble modne for å benytte seg av telefon til noe annet enn teksting og kamera, var ikke Facebook langt unna. På kort tid utviklet de funksjonelle Facebookapps til de aller fleste plattformer, ikke nok med det, de utviklet også egne apps til meldinger, “pokes” og bilder.
6. Instagram
Det hippe foto/video-dele nettverket ble startet av Kevin Systrom og Mike Krieger i oktober 2010. I April 2012 kjøpte Facebook det hele for blanke 1 milliard dollar. I september 2013 kunne Facebook melde at Instagram hadde rundt 150 millioner aktive brukere i måneden.
Instagram tilførte noe helt nytt i Facebooks sammenheng og kastet seg på trenden med hashtags, direktemeldinger og videosnutter. De tok med dette opp konkurransen med Twitter og deres liknenede funksjon Vine.
7. Stor brukergruppe
Det er umulig å nevne Facebooks suksess uten å nevne brukerne. Rundt 81 % av Facebooks daglige brukere bor utenfor USA og Canada, ikke bare er det stort spenn geografisk, men også store variasjoner i aldersgruppe og kjønn.
Noe av det mest interessante er at nesten 7 millioner unge brukere i alderen 13-24 har forlatt Facebook siden 2011. På den annen side har nesten 11 millioner nye brukere, i aldergruppen 25-34, strømmet til. De har også hatt en ekstrem økning, med hele 16,4 millioner nye brukere i aldersgruppen 35-54 år. (kilde:Facebook Demographic Report 2014)
8. Identitet
Facebook prøver å eliminere anonymitet på nettet, som igjen skaper en tryggere plattform for mange.
Tidligere Facebookpresident Sean Parker har tidligere fortalt om hvordan Facebook fikk sine første medlemmer ved å få studenter til å godkjenne Facebookprofilene gjennom skolens epostadresser. Denne begrensningen førte til at det kun var mulig å ha en Facebookkonto, en praksis de har fortsatt med.
Videre har Parker uttrykt viktigheten bak å ha tydelige profilbilder, dette har skapt et miljø hvor nettmobbing og spamming ikke gjøres bak skjulte navn.
9. Facebook Connect
Funksjonen som i 2008 ble annonsert, lar deg logge inn med din Facebookkonto på flere nettsteder som Tripadvisor eller VG nett. Ikke bare gjør denne funksjonen det enklere for Facebooks brukere å ferdes på nett, men den produserer også flere innlegg på Facebook.
Denne funksjonen var ikke bare fin med tanke på identitet, men også når vi ser på hvor kort tid det nå tar å registrere seg på nye nettsider.
10. Børsnoteringen
Mange reagerte da Facebook bestemte seg for å gå på børs, men denne avgjørelsen kan ha vært det som har hindret Facebook fra å bli en døgnflue. Børsnoteringen ga et løfte om stabilitet som satte Facebook rett opp på øverste hylle, sammen med andre internettgiganter som Apple, Amazon, Google og Microsoft.