Gründerne bak selskapet Pointmedia mener mange misforstår forskjellen på AR og VR, og mener flere kan ta i bruk AR-teknologi. 

AR-teknologien (agumented reality) når stadig nye høyder, og har de siste årene også begynt å få et rotfeste i Norge. AR−teknologi, som ofte blir omtalt som «pokemon−teknologi» blir gjerne sammenlignet med broren VR (virtual reality). Men sakte men sikkert har AR begynt å ta over leder−rollen i markedet.

Starupen Pointmedia er en av selskapene som leverer software til AR-briller. På kundelisten har de store selskaper som Aker Solutions, Hydro og Oslo Kommune. Jo Jørgen Stordal (CEO) og Anders Horne (CTO) har blant annet laget software-programmet Holopipe,  og en unik løsning som virker på tvers av både AR-briller og mobil eller nettbrett.  De forteller at mange ikke forstår hva AR er og bruker uttrykkene AR og VR om hverandre.

Hiver seg på innovasjonsbølgen
− Vi merker at mange kommer til oss uten å helt vite hva de vil ha. De ser bare at konkurrentene bruker AR-briller, uten å vite hvorfor og de skjønner at de må hoppe på det samme toget, forklarer Jo Jørgen Stordal, CEO i Pointmedia. Selskapet har sett en enorm økning i kundehenvendelser etter nyttår, fra selskaper som ønsker å hive seg på innovasjonsbølgen.

− Vi posisjonerer oss for å levere software−løsningene. Og vi holder oss ikke bare til brillene, men også til nettbrett og mobil, forklarer Stordal.

Holopipe brukes i dag av selskaper som Hydro og Oslo Kommune, i tillegg til at de har en app av programmet liggende åpent, og som brukes av blant annet arkitekter rundt omkring i Norge.

Stordal forklarer at AR sin styrke er at teknologien tilfører informasjon inn i virkeligheten der du fysisk befinner deg, i motsetning til VR som erstatter virkeligheten. En AR-brille hjelper altså brukeren med å tilføre informasjon akkurat der brukeren er, slik at man kan ta langt bedre og raskere beslutninger.

− Hvis du står ute på en oljeplattform kan du ikke gå rundt med VR−briller. Da ser du ingenting, og kan falle av plattformen, sier Stordal.

− I tillegg vil alle kunne se det samme. Når man jobber i team bygger man vanligvis egne 3D modeller i hodet av hvordan ting ser ut. Her vil alle kunne følge med på det samme, i reeltid, legger Horne til.

Slik fungerer løsningen til Pointmedia:

 

Rask revolusjon
Og gründerne mener vi er i starten av en revolusjon.

− Opptil nå har alt av medium vært 2D, flatt i en ramme. Men det er ikke slik hodet vårt fungerer, vi ser i 3D. Vi går nå fra å stå utenfor og se media i en ramme, til nå å være midt oppi det. Det gjør at vi kan jobbe mye bedre, forteller Horne.

Og de mener dette vil skje fort.

− Vi så hvor rask mobil−revolusjonen var, hvor kjapt vi gikk bra mursteintelefoner, til smart−telefoner. Denne revolusjonen kommer til å gå enda raskere, forklarer Horne og legger til at alle de store techselskapene ønsker å lage Iphonen av AR−briller.

Og startupen ønsker å være i front på bølgen. Derfor følger de utviklingen av de forskjellige brillene nøye, i tillegg til at de gjør det mulig å bruke softwaren på forskjellige plattformer.

− Skolene vi samarbeider med i Oslo Kommune bruker for eksempel Holopipe på nettbrett, fordi de ikke har mulighet til å kjøpe AR−briller til alle. Men de får likevel godt utnytte av teknologien, forklarer Stordal.

Softwaren Holopipe kan brukes både med AR-briller, mobil og nettbrett. Programmet brukes blant annet av byggeselskaper for å kunne se ferdige hus. I bakrgunnen Morten Mellbye og Anders Horne. Foto @ Torill Henriksen