Marcus Winnfors Ravik (22) og Øyvind Strøm (25) så seg lei av å jobbe gratis for selskaper som gjerne ønsker milleniumsgenerasjonens innsikt og ideer på innovasjon. Sammen har de derfor startet innovasjonsnettverket ThunderWave, som leier ut unge talenter fra hele landet. – For mange selskaper er det jo nettopp disse de er redde for at skal finne løsninger de ikke klarer å finne selv, sier de.
– Som selskap eier vi ingenting, og vi har heller ingen faste ansatte. Vi lever litt på at vi er den første generasjonen som virkelig kan lære foreldrene våre noe, fordi vi har vokst opp i en digital verden og dermed har en innsikt som vi tror er meget omsettelig, sier Strøm.
Guttene har startet ThunderWave, et nettverk av unge gründere, innovatører og studenttalenter som de har valgt å kalle ”Wavemakere”. Sammen crowd-sourcer de løsninger til bedrifters nye innovasjonssatsning gjennom såkalte workshops.
– For Utdanningsetaten, som var vår første kunde, jobbet vi med å lage konsepter for fremtidens skole, da det skal bygges fire-fem nye videregående skoler. Her satte vi sammen en blanding av gründere og studenter, ca. 30 stykker, som jobbet intenst i 7,5 time med noe som tilslutt endte opp med å bli noen klare konsepter på hva fremtidens skole skal bestå av. På denne måten produserer vi forbrukerinnsikt på en kostnadseffektiv og tidsbesparende måte.
– For mange selskaper er det jo nettopp disse unge talentene de er redde for at skal finne løsninger de ikke klarer å finne selv. Så å kunne leie dem inn innenfor et lite tidsperspektiv og i kontrollerte former, er jo mye billigere for bedriftene enn å ansette dem på heltid.
Kjærlighet ved første pitch
Ravik og Strøm møttes for første gang for 3 år siden på EMAX Norge, et arrangement som samler unge gründere over hele landet.
– Her leverte Marcus en av de råeste pitchene jeg noen gang har hørt før, for den gang ”Youth Works” til det som nå har blitt til ”ThunderWave”. Jeg kunne jo ikke annet enn å høre om det var noe jeg kunne få ta del i.
I november kom Strøm, som også er leder for landets største studentorganisasjon, START Norge, inn som partner sammen med kollegaene Henrik Holth, Ida Helgesen, Nikolai Czajkowski og Filip Kolber.
For disse fem er målet å kunne gi gründertalenter relevant arbeidserfaring og mer økonomisk frihet, slik at de kan bruke mer av tiden sin til å fokusere på egne prosjekter.
– Vi og flere av vennene våre har nemlig opplev ved flere anledninger tidligere å bli brukt til innsiktsarbeid uten å bli lønnet for det. Vi vet også om flere som har måttet ta seg lite relevante ekstrajobber for å kunne brødfø seg selv. Med ThunderWave håper vi å kunne skape verdi og fleksibilitet for gründerne, slik at de kan leve lengere. For mange har det jo veldig tøft i starten, spesielt økonomisk, sier Ravik.
At gründertilværelsen kan være vanskelig kan han skrive under på. Etter endt militærtjeneste og før ThunderWave begynte å skyte fart i fjor, levde han nomadelivet i seks måneder. I sekken hans var et håndkle, toalettmappe, ekstra undertøy og en pen skjorte med sløyfe pakket i plast, i tilfelle han plutselig ble invitert med på et arrangement.
– Jeg nomadet meg gjennom alle konferansene jeg kunne finne, og rakk jeg ikke toget hjem til Bærum på kvelden, var overnattingsmulighetene venner, en benk på Oslo S eller Tinder, sier han og flirer.
I dag tjener han penger til livets opphold ved å jobbe som servitør på nattestid, men håper med ThunderWave at han snart skal tjene nok til å kunne vie all sin tid til nettverket.
– Vi startet derimot ikke selskapet vårt for å tjene oss søkkrike, men fordi vi ønsker å skape et nettverk som vokser fordi medlemmene våre tror på den grunnleggende verdien av å skape noe sammen.
– På lang sikt ser vi for oss at vi kommer til å bruke deler av fortjenesten vår på å investere i selskaper som gründerne i nettverket allerede har startet. Der fortjenesten til store bedrifter ofte går til personlig utbytte, ønsker vi altså å investere i ungdom.
Her vil vi med nettverket vårt ikke bare kunne bidra økonomisk, men også med kunnskap og arbeidskraft dersom det trengs. Ideen er å skape så mye verdi for de som er med, at de ønsker å bygge oppunder og fortsette å være en del av nettverket.
– Med andre ord, så må de ønske å bygge for verden og ikke bare sin egen ræv.
Foto: Vilde Bang Foss
Even Rome started small
For øyeblikket jobber teamet tett med to store norske bedrifter og flere statlige institusjoner, kan de fortelle.
– Men dessverre er ingenting offisielt ennå. Vi kommer derfor til å bruke resten av sommeren til å få på plass en del formaliteter, som å stifte eget aksjeselskap, før vi satser for fullt i august. Målet vårt er blant annet å rekruttere 60 nye Wavemakers innenfor hvert sitt spesialfelt, slik at vi til sammen har 100 personer i basen vår. I en verden der verdien av det å være forskjellig ofte er undervurdert, ønsker vi å øke mangfoldet vårt fordi det etter vår erfaring genererer flere kreative løsninger – og det er jo nettopp det vi er ute etter.
Etter hvert er planen å ta konseptet globalt. Det vil de gjøre ved å starte å knytte kontakt med personer med store nettverk innenfor det unge gründermiljøet i de forskjellige landene.
– Ettersom vi ønsker å bygge oppe en merkevare som står for samhandling, “samskapelse” og samarbeid, så tror vi konseptet vil kunne være lett å globalisere, spesielt hvis man inkluderer en ”dash” software i det, sier Ravik.
– For det ultimate målet er jo egentlig å ta over verden, sånn sakte men sikkert. Her har vi fortsatt et stykke igjen, så for øyeblikket får vi trøste oss med at ”even Rome started small”.
Høres nesten ut som de er stolte av å ikke ha noen faste ansatte. Og dermed har de ikke skjønt hvilke problemer unge arbeidstakere står overfor i arbeidsmarkedet. Lykke til med å bane fremtiden med en haug med unge talenter som ikke får lån i banken, sykepenger, pensjon eller økonomisk trygghet.