Er du gründer i oppstartsfasen? I forbindelse med åpningen av Patentstyrets nye kundesenter, har vi bedt ekspertene deres om å dele sine syv beste gründertips.
(Patentstyret er en del av InnoMags context marketing program INSPIRE)
Ifølge dem, kan man spare millioner på å følge disse enkle stegene:
- Brenner du for ideen?
Før du går i gang bør du spørre deg selv om du brenner for ideen, og er villig til å sloss for den. Husk at en god idé er et lovende utgangspunkt, men heller ikke mer. Det er veien derfra frem til produkt eller tjeneste som er den tyngste jobben. Dyktige gründere har evnen til å peke ut målet ingen andre kan se, og føre an.
- Sjekk interesse, marked og behov
Finn ut om det er et marked for tjenesten, teknologien eller produktet du ser for deg å utvikle. Bruk nettverket ditt, oppsøk bransjefolk og skaff deg ulike syn på problem eller behov som ideen din kan være løsningen på. Sist, men ikke minst, forstå hva dine kunder egentlig ønsker seg og snakk med dem.
- Sjekk andres rettigheter og mulighet for samarbeid
Sjekk om andre har tenkt på det samme som deg. Før du investerer mye tid og penger på å utvikle ideen din, er det viktig å undersøke om andre allerede har patent- varemerke- eller designrettigheter til noe tilsvarende. Patentstyrets søkebase inneholder opplysninger om andres rettigheter. La deg gjerne inspirere av andre. Husk at store oppfinnelser ofte bygger videre på andres nyvinninger. Sjekk ut Patentstyrets søkebase og reduser risikoen for å finne opp hjulet på nytt. Døren for fremtidig samarbeid, partnerskap og lisensieringsmuligheter åpnes samtidig opp.
- Vær nøye med navnet
Navn til produkt, tjeneste og bedrift er viktig, både for synligheten din i markedet og fordi det knyttes store verdier til kjennetegnet ditt, hvis du lykkes. Skaff deg rettigheter både til domene og varemerke/logo tidlig i prosessen. Med app’en «navnesjekk» kan du søke i databaser for både bedriftsnavn, domene og varemerke i ett enkelt søk.
- Publisering ødelegger for patentering
Dersom ideen din er av teknisk art så vær ekstra forsiktig med hvem du deler den med. Gode ideer kan stjeles, og jo bedre ideen er, jo mer forsiktig bør du være. Hvis ideen er unik, med mulighet for patentering, må du vente med å gjøre den kjent til du har sendt inn patentsøknad. Publisering kan ødelegge nyhetskravet som stilles til patenter. Les mer om patentering her.
- Skaff deg et nettverk
Ingen lykkes alene, få med deg noen du kan stole på! Det har aldri vært enklere å starte opp på egen hånd enn nå, men det har heller aldri vært så mange som prøver seg. En suksessfaktor mange undervurderer er evnen til å tenke utradisjonelle team. Det mangler ikke på gode hjelpere, men pass på at du får hentet ut hver hjelpers sterke side. Et smart sammensatt team, med forskjellige egenskaper som griper inn i hverandre, kan løfte ideen til nye høyder.
- Vær fleksibel – forvent motgang
Vær fleksibel: andres erfaring, skepsis og motforestillinger er verdifull input som du kan bruke til å utvikle prosjektet. Ikke lås deg til ideen slik den så ut i starten, men vær åpen for endringer underveis. De vil ofte være til det bedre. Vær forberedt på at du vil feile og møte motgang, men forsøk å se nedturer som nødvendig læring
Har du spørsmål knyttet til knyttet til patentering, varemerke- og designregistrering? Ta kontakt med Patentstyrets kundesenter som vil kunne hjelpe deg hvor enn du er i prosessen.