Unibuss har bestilt 40 nye elbussene som begynner å kjøre våren 2019. Bestillingen inngår som en helhetlig satsing på å gjøre hele bussparken i Oslo elektrisk innen ti år.
Oslo er en raskt voksende by og er i 2019 utpekt som Europas miljøhovedstad. Oslo sentrum skal være bilfritt og det satses stort på offentlig transport. Denne storsatsingen fra Oslo med elektriske busser inngår som en del av det grønne skiftet for en mer bærekraftig bykjerne. Blant åtte tilbydere var det Trondheims-baserte FARA som vant anbudet om fullintegrerte IT-løsninger.
Den integrerte løsningen er basert på FARA’s SMART produkter, og utgjør en ITxPT plattform som skal integreres med Ruters systemer. ITxPT er den nyeste standarden for informasjonsteknologi for kollektivtrafikk. Leveransen inkluderer blant annet informasjonsteknologi for bussjåfører som gjør at de enkelt får oversikt over reiseruten med endringer i sanntid og kan sende beskjeder rett til kontrollsenteret og passasjerene, samt IT-løsninger til utendørs og innendørs skjermer. I tillegg skal FARA levere passasjertelling, back-end tjenester og signalprioritering ved trafikklys.
– Vi er stolte over å få være med på å levere fremtidens transportløsninger. Sammen med Unibuss leverer vi en helhetsløsning som er bra for miljøet, bra for fremtidens byer, og bra for reiseopplevelsen. Vi er glade for å bidra til at flere velger offentlig transport, sier Ørjan Kirkefjord, administrerende direktør i FARA.
FARA har tidligere levert lignende løsninger i blant annet Salzburg og Oulu. I Oulu ble det påvist at signalprioriteringen sparte i gjennomsnitt 3-4 minutter på en 15-minutters reiserute og antall reisende økte.
De 40 bussene som skal leveres våren 2019 er til nå Skandinavias største bestilling av elbusser, og inngår som en helhetlig satsing på å gjøre hele bussparken i Oslo elektrisk innen ti år. FARAs leveranse av IT systemer til bussene er en rammeavtale med mulighet for utvidelse til ytterligere 300 busser i løpet av 2018.